Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:
joysam skrev:Jag äger två båtar, båda står nu på trailer, jag jagar, fiskar, cyklar.

Och klarar mig utmärkt med en elbil.
Jag kan inte låta bli att undra hur långt du dragit dina båttrailar med din elbil. Jag kommer att bli mycket förvånad om det visar sig vara någon längre sträcka...
Över trettio mil enkel väg några gånger.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okalettos skrev:Brukar det inte finnas möjlighet i dagens elbilar att 'enkelt' ställa in max laddningsgrad? (Såsom i mobiltelefonen, iaf på min Samsung)
Jo. Standard på alla skulle jag säga.
Funk skrev:Det var i första hand Teslas laddstation som visade, det lär bero på att Teslabilar prioriterar just de egna laddarna i sin navigator (samt att vissa har bra priser knutit till bilen). På de andra stationerna i det närområdet var det inte i närheten av lika långa köer om jag blivit rätt informerad.
Det var flera saker som sammanföll:
1) Rent ljug på Facebook. Det påstods att det var hundratals bilar som stod på kö - i verkligheten har någon räknat ut att det var max 40st i kö om jag minns rätt. Fortfarande mycket, men inte ohanterligt.

2) Alla laddstationer i Sälen var ur funktion pga Eways konkors.

3) Alla ville ladda på samma ställe, precis som du säger för att Tesla bara länkar till egna stationer.
Lövet skrev: Igår, 13:01
Okalettos skrev:Brukar det inte finnas möjlighet i dagens elbilar att 'enkelt' ställa in max laddningsgrad? (Såsom i mobiltelefonen, iaf på min Samsung)
Jo. Standard på alla skulle jag säga.
”Dagens elbilar” det är väl alla som rullar på vägen, som också börjar komma ner i rimliga priser.
Det finns gott om bilar som ej har den möjligheten, Nissan Ariya och Leaf, MGs modeller och Kia E-niro är några som jag kommer på. Om sedan folk i majoritet använder den funktionen i de bilar som har är nog tveksamt.
Malmstroem skrev:Sedan behöver en elbil + dieselbil som kan dra ett tungt släp inte vara en investering i miljonklassen.
Det var inte fordonen jag syftade på utan byggandet som behövs för att ha någonstans att ställa dieselbilen när den inte behövs för att dra flera större släp i rask följd på ibland blöta åkrar.
joysam skrev:Men man behöver inte köra till en bensinstation och stå där ett tag när man behöver bränsle till sin ICE?
När jag inte har semester tankar jag ofta en gång i veckan. Det brukar jag göra på fredagen när jag kör hem och då ändå passerar förbi stationen. Att svänga in och sedan köra ut tar mindre än en minut. Skillnaden mot elbilen är förstås att jag inte står där "ett tag". Dieseln rinner i motsvarande att kunna ladda en elbil med 12 MW ungefär, så efter någon minut är det klart och sen kör jag hem.
Hade jag nu kört med en elbil hade jag stoppat i sladden hemma istället och sparat en eller två minuter i veckan på det. Å andra sidan hade jag, som jag räknade på vid något tidigare tillfälle, behövt ta ut två semesterdagar extra för att kunna göra vårt traditionella midsommarfirande varje år. Så ditt påstående nedan hade knappast stämt för mig.
Jag lägger mycket mindre tid på laddning än vad jag tidigare lade på tankning.
EbbevonVolvo skrev:Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. Det gör ju du också.
Du är uppenbarligen mycket för att inbilla dig saker. Återigen ser jag de problem som finns och funderar på hur man hanterar dem. Det finns naturligtvis fördelar med elbilar också. Jag skulle utan vidare kunna ha en när jag kör till och från jobbet. Men så är det ju de tyngre uppgifterna som den duger sämre till, om den klarar dem alls. Och ha en diesel stående bara för det fungerar inte som det ser ut nu.
Alternativet är hybrid, men det är inte förrän på sistone de kommit som klarar mina jobbresor. Eller sett från andra änden, det är bara några månader sedan som det blev färdiginstallerat så att det går att ladda på jobbet. Nu skulle snart sagt vilken anständig hybrid som helst gått att köra med dit, för nu behöver den ju bara klara enkel resa. Dock är det inte mycket lönt för mig att skaffa mig en, för nu har jag tänkt pensionera mig om mindre än ett år.
  • 1
  • 429
  • 430
  • 431
  • 432
  • 433
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]