Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På hur många bilar sitter det samma tändspolar, startmotor, generator, klimatanläggning, katalysator och lambdasonder, som när bilen var ny och dessa delar aldrig har blivit utbytta mot nya, på bilar som är 15-25 år gamla och har rullat över 30 000 mil?

Jag är mest nyfiken på bilarna under denna del av jagrullar, S60, S80, V70N, XC70 och XC90.

Berätta gärna för mig ni som har 15-25 år gamla bilar som rullat över 30 000 mil och där dessa delar aldrig har blivit utbytta. Där dessa delar har suttit i bilen sedan den var ny och fortfarande sitter i bilen.

Länka gärna till där detta har varit uppe tidigare tycker jag.
V70N 2005:a, 140 HK, bensinare som jag kör har rullat cirka 21 600 mil och jag har funderingar på att byta ut alla de fem gamla tändspolarna till nya tändspolar i förebyggande syfte, eftersom det känns som det skulle vara dåligt för bilmotorn och katalysatorn om motorn helt plötsligt bara går på fyra cylindrar på grund av att en tändspole har gått sönder.

Söker jag på Google och skriver: Hur länge håller en tändspole.
Så blir AI-Översikt, svaret högst upp i söklistan.
En tändspole har vanligtvis en livslängd på omkring 160 000 till 240 000 kilometer, vilket motsvarar ungefär sju till tio år för de flesta bilägare. Detta ovan är kopierat från Google AI-Översikt.

Att en bil här på jagrullar har klarat sig med samma tändspolar i omkring 26 år och 65 000 mil och att en annan bil har klarat sig i omkring 20 år och 32 000 mil med samma tändspolar, behöver ju inte betyda att de flesta bilar klarar sig med samma tändspolar i över 30 000 mil.

Att jag är tjatig med detta är för att jag vet inte hur vanligt det är att tändspolar i bilar går sönder.

Jag vet dessutom inte hur skadligt det är att köra en femcylindrig motor på fyra cylindrar för motorn och katalysatorn på grund av att en tändspole har gått sönder.

Detta ovan är anledningarna till att jag har funderingar på att byta ut alla de fem gamla tändspolarna till fem nya tändspolar i förebyggande syfte.
I så fall kanske köpa billiga tändspolar på Biltema?
Rätta mig gärna om jag tänker dumt och oekonomiskt.
Tändspolar.jpg
Tändspolar.jpg (187.42 KiB) Visad 49 gånger
Personligen känner jag mig tryggare med Bosch-spolar som gått 65k än med sprillans nya från Biltema. Men det är ju upp till var och en.
Berätta hur det går :-D

..livslängd från 160000 till 240000.. Löjligt :party:
Kan förklaras med att de flesta USA-tillverkade bilarna är byggda för blott 100 000 eller 120 000 miles livslängd :-/ släng och köp nytt :-)
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]