Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Varför går det inte att använda den långa hålrumsslangen med linoljan? Vad använder ni istället för att komma åt att rostskydda i hålrummen?

Vilken linolja rekommenderar ni? Den här? Alltså den som är på 1 liters burk.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000021462
av Orion007
hejpådig7777Volvo skrev:Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag har köpt Hagmans rostskyddsspruta via nätet med en extra slang för hålrum. Rostskyddssprutan passar på alla enlitersburkar som finns att köpa på Mekonomen, Biltema, Jula. Det ska vara rå linolja och inte kokt. Biltemas fungerar utmärkt. Den långa slangen som är gjord för hålrum däremot går inte att ha till linoljan, utan passar för Hagmans Carosol T03 eller den tjocka F40. Ser bara till att bilen är torr under och fri från lera och jordkoklor. Hissar upp på pallbockar och tar av hjulen. Sedan är det bara att spruta på. Använder skyddsglasögon med 500W lampa, så man ser överallt. Efter allt är klart ( Går åt 4 liter till Volvo 240), så gör jag rent sprutan med lacknafta. Doppar sprutan i en bunke med lacknafta och sprutar i en tom 1.5 liters petflaska. Sparar lacknaftan till annan rengöring. Försöker sedan undvika att köra i vattenpölar och ösregn. Det tar ju cirka 2-3 veckor innan linoljan torkar (beroende på temperatur). Kom också ihåg att gasen från linoljan är explosiv, så du håller all eld borta från bilen och har bra ventilation. Mvh Tobias
Hej, funkar det även med dagens rostskydd som är linoljebaserad? Den från biltema alltså .
av Rödsorken
Owatrol och Fluid-film är välkända och beprövade produkter. YT-kanalen "Project farm" testade några av dessa produkter och jag vill minnas att Fluid-film blev lite av en testvinnare. Men priser på över tusen bagis för en femlitersdunk är en smula avskräckande. Lennart och andra har här beskrivit egna blandningar som säkert är lika bra. Biltemas funkar säkert tillfredsställande. Den råa linoljans kletighet är dess styrka, den täcker allt, tränger in och håller både vatten och luft borta från ytan. Men man behöver en oöm lokal och en hel del tid (skrapa, tvätta, torka innan behandling). Det finns en anledning till att en hel Tectyl-/Dinitrolbehandling på rostskyddsverkstad kostar 10 000 eller mer. Polarna och jag gjorde sådant här på våra bilar (OK GDS!) för länge sedan. Först kletade vi massa i hjulhusen sedan sprutade typ Tectyl med eldriven sprutpistol. Grisigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja, som skrivits ovan höll jag på med sådant. Det är nu längesedan, men en av bilarna jag behandlade är min 745-a. Den sprutades ett par gånger under förre ägarens tid med en blandning av begagnad linoljebaserad hydraulolja och rå raps olja. Det är nästan 20 år sedan nu, men den är så gott som rostfri. Det enda som är lagat är att jag svetsat i ny plåt i golvet vid främre domkraftfästen. Sedan är lack och klädsel ordentligt slitet efter mer än 50000 mil, varav dom senaste 15000 milen som arbetsfordon. Den har aldrig, sedan den lämnade fabriken sett insidan av ett garage.......

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(