Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Varför går det inte att använda den långa hålrumsslangen med linoljan? Vad använder ni istället för att komma åt att rostskydda i hålrummen?

Vilken linolja rekommenderar ni? Den här? Alltså den som är på 1 liters burk.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000021462
av Orion007
hejpådig7777Volvo skrev:Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag har köpt Hagmans rostskyddsspruta via nätet med en extra slang för hålrum. Rostskyddssprutan passar på alla enlitersburkar som finns att köpa på Mekonomen, Biltema, Jula. Det ska vara rå linolja och inte kokt. Biltemas fungerar utmärkt. Den långa slangen som är gjord för hålrum däremot går inte att ha till linoljan, utan passar för Hagmans Carosol T03 eller den tjocka F40. Ser bara till att bilen är torr under och fri från lera och jordkoklor. Hissar upp på pallbockar och tar av hjulen. Sedan är det bara att spruta på. Använder skyddsglasögon med 500W lampa, så man ser överallt. Efter allt är klart ( Går åt 4 liter till Volvo 240), så gör jag rent sprutan med lacknafta. Doppar sprutan i en bunke med lacknafta och sprutar i en tom 1.5 liters petflaska. Sparar lacknaftan till annan rengöring. Försöker sedan undvika att köra i vattenpölar och ösregn. Det tar ju cirka 2-3 veckor innan linoljan torkar (beroende på temperatur). Kom också ihåg att gasen från linoljan är explosiv, så du håller all eld borta från bilen och har bra ventilation. Mvh Tobias
Hej, funkar det även med dagens rostskydd som är linoljebaserad? Den från biltema alltså .

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]