Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

kievY skrev: Igår, 10:04 Fråga när mer hur många lektioner via skola man behöver.. kör inte så ofta med släp så 1-2 st hade nog varit bra.
Jag tog noll körlektioner och noll teorilektioner men klarade ändå både uppkörning och uppskrivning på första försöken.
Däremot hyrde jag ett lätt släp och körde, backade och fixade med på egen hand en drygt handfull gånger inför uppkörningen.

Nu kör jag lite släp ibland och har tidigare kört en hel del C och D-fordon så vanan fanns där sedan tidigare.
Jobbar dagligdags med trafik på teoretisk nivå så även därifrån hade jag en del med mig.

Ångar absolut inte att jag valde BE istället för B96.
lennarte skrev:Det är inte omöjligt att det har ändrats sedan 2013. Dagen efter jag tagit mitt E-kort ändrades det från obegränsat till 6000 kg. Och det har ju kommit flera sedan dess, och fler kommer.....
Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men får bara dra 3.500kg. Ett i praktiken mycket litet problem för jag vet inte en enda personbilsregistrerad bil med högre dragvikt än 3.500kg?
@fjohan82, Har kört med släp kanske 20 ggr, båttrailer i och ur sen till förvaring. Annars är det som vanligt last till återvinningen eller från ikea etc. Men nu när frågan om husvagn kom upp så har man börjat i de banorna, dels planerar man att köpa hus i framtiden och då blir det kanske också tyngre lass med jord etc. Nu är jag ifs begränsad till 1600 kg ändå men lånar men bil eller köper nyare så går ju totalvikten upp. Teorin är nog ganska färsk, tog C kort för 3 år sedan därav idéen med BE då jag har ett körtillstånd som är giltigt. Kanske tar en lektion för att se deras moment på säkerhetskontroll och vad de säger.

Hittade du ett släp att hyra som vägde typ 1400 kg?

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]

Hej på er, En snabbfråga; behöve[…]