Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kan avsluta tråden som jag startade, nu är allt klart med BE istället för B96.
Det blev (förutom det som sagts innan om teorin), 3-4 körningar och lite backning på egen hand med släp. Inget annat.
Man får väl anse att jag har kommit förhållandevis lindrigt undan utan inblandning av körskola. :-)
.
Körprovsresultat 1.JPG
Körprovsresultat 1.JPG (93.54 KiB) Visad 406 gånger
Hej, tänkte väcka en äldre tråd om det är ok. Har nämligen börjat gå i banorna att ta utökad b behörighet dvs B96 och funderar på vikterna. Vad jag kan se får min V60 dra 1600 kg max, 1300 kg på B kort men sen står det "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2050 kg". Betyder det att jag får dra ett släp som väger max 2050 kg, eller har jag fortfarande 1600 kg som gräns? Sambons morföräldrar har en husvagn som vi eventuellt tänkt låna och den väger runt 1600 kg tror jag. Då betyder det att jag oavsett vad redan blir begränsad där om jag slår i taket på vikten?
Hoppas det är ok att fortsätta i denna tråd.
Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämfört med B kort, men blir begränsad till 1600 kg pga bilens dragvikt. Husvagnen vi eventuellt får låna har en tjänstevikt på 1507 dvs får lasta den med 93 kg då..får fundera om det är värt att investera i det ändå. Antingen är det en bil som får dra mer, eller lättare släp som gäller då.
kievY skrev: Idag, 08:42 Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämfört med B kort, men blir begränsad till 1600 kg pga bilens dragvikt. Husvagnen vi eventuellt får låna har en tjänstevikt på 1507 dvs får lasta den med 93 kg då..får fundera om det är värt att investera i det ändå. Antingen är det en bil som får dra mer, eller lättare släp som gäller då.
Det är värt det, byter ni bil till en som får dra mer så kommer troligen vikten för B-kort bli lägre.
Det som skiljer sig från BE och B96 är att det inte är någon teori på B96, annars i princip lika.

Man kommer långt på B96 men med BE så behöver man (oftast) inte fundera på vikterna.
Insåg precis att jag har ett körtillstånd som gäller 1 år till, så det enda för mig är såfall teori som är giltigt i ett år och sen uppkörning. Inget jag lär hinna med innan sommaren, men till hösten eventuellt. Ja, tittade på svärfars bil och med hans bil + husvagn krävs ett BE då hans bil väger mer.
Fråga när mer hur många lektioner via skola man behöver.. kör inte så ofta med släp så 1-2 st hade nog varit bra.
kievY skrev:, så jag kan dra 300 kg mer jämfört med B kort, men blir begränsad till 1600 kg pga bilens dragvikt. Husvagnen vi eventuellt får låna har en tjänstevikt på 1507 dvs får lasta den med 93 kg då..får fundera om det är värt att investera i det ändå. Antingen är det en bil som får dra mer, eller lättare släp som gäller då
Den stora skillnaden är att med att ha BE körkort får du köra (tror jag) 6000 kg släp. (jag har obegränsat) efter en bil med en totalvikt på högst 4200kg. Så kör du med din bil och lastar typ 200 kg över så blir det på sin höjd böter för överlast. Har du bara B är det det olovlig körning (du har inte behörighet) och då kan dom ta körkortet. Detta fick jag förklarat för mig innan jag tog mitt BE kort 2013. På min 745-a fick jag dra 1480 kg så jag fick inte dra min båttrailer (1500 kg). Då var jag och vägde bilen, gjorde en reg.besikning och fick en ny tjänstevikt 1580 kg. Fick reda på att 745-an fick dra 1800 kg med ett speciellt drag + en förstärkningssats. Kollade på draget och det var ett sådant, skaffade en förstärkningssats och monterade dit och reg.besiktigade bilen igen så bilen kunde lagligt dra båt och trailer. Men jag fick fortfarande inte köra den kombinationen, så jag fick ta ett E-körkort. Till saken hör också att trailern är ett bloggie släp med 2 st 1000 kg axlar. Men kulkopplingen är bara 1600 kg, och förre ägaren hade "klassat ner" trailern till 1500 kg så jag kör med c:a 200 - 300kg överlast alltid....... Det är smällar man får ta 😇😄😄
lennarte skrev: Idag, 12:49
kievY skrev:, så jag kan dra 300 kg mer jämfört med B kort, men blir begränsad till 1600 kg pga bilens dragvikt. Husvagnen vi eventuellt får låna har en tjänstevikt på 1507 dvs får lasta den med 93 kg då..får fundera om det är värt att investera i det ändå. Antingen är det en bil som får dra mer, eller lättare släp som gäller då
Den stora skillnaden är att med att ha BE körkort får du köra (tror jag) 6000 kg släp. (jag har obegränsat) efter en bil med en totalvikt på högst 4200kg. Så kör du med din bil och lastar typ 200 kg över så blir det på sin höjd böter för överlast. Har du bara B är det det olovlig körning (du har inte behörighet) och då kan dom ta körkortet. Detta fick jag förklarat för mig innan jag tog mitt BE kort 2013. På min 745-a fick jag dra 1480 kg så jag fick inte dra min båttrailer (1500 kg). Då var jag och vägde bilen, gjorde en reg.besikning och fick en ny tjänstevikt 1580 kg. Fick reda på att 745-an fick dra 1800 kg med ett speciellt drag + en förstärkningssats. Kollade på draget och det var ett sådant, skaffade en förstärkningssats och monterade dit och reg.besiktigade bilen igen så bilen kunde lagligt dra båt och trailer. Men jag fick fortfarande inte köra den kombinationen, så jag fick ta ett E-körkort. Till saken hör också att trailern är ett bloggie släp med 2 st 1000 kg axlar. Men kulkopplingen är bara 1600 kg, och förre ägaren hade "klassat ner" trailern till 1500 kg så jag kör med c:a 200 - 300kg överlast alltid....... Det är smällar man får ta 😇😄😄
Nope, tar man BE nu så är högsta totalvikt på släpet 3500 kg, men vi som har ett taget BE före ett visst datum (som jag inte har koll på just nu) får dra släp med högre totalvikt.
JEriksson skrev:Nope, tar man BE nu så är högsta totalvikt på släpet 3500 kg, men vi som har ett taget BE före ett visst datum (som jag inte har koll på just nu) får dra släp med högre totalvikt.

Det är inte omöjligt att det har ändrats sedan 2013. Dagen efter jag tagit mitt E-kort ändrades det från obegränsat till 6000 kg. Och det har ju kommit flera sedan dess, och fler kommer.....
@lennarte, Precis, det är 3500 kg på släp och 3500 kg på bil nu sammanlagt 7000 kg. Men har ju fortfarande bilens drag vikt att gå efter. Så i mitt fall kan jag köra sambons morföräldrars husvagn på B96 men får bara lasta 93 kg. Om jag lånar svärfars Tiguan då krävs det BE då den har en totalvikt på 2550 kg. och de flesta nyare bilar har idag högre totalvikt och då blir man begränsad på släpets vikt. Inte för att vi ska ut och dra husvagn, men känner att det är väl lika bra att passa på så har man "allt". Är trots allt en investering som finns livet ut.

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]