NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Min första tråd här på forumet som för övrigt hjälpt mig en hel del genom åren men detta fel kan jag inte hitta något lämpligt svar till varför jag nu vänder mig till er för rådgivning!

Jag har en S40 2.0D (2007) som gått 27 000 mil men som jag inte hittar felet på. Den gick dåligt ganska snart efter jag köpte den och på verkstaden så bytte man EGR ventil och turbon m.m och efter de gick den bättre men fortfarande inte bra. Den rycker vid jämn gas och vid acceleration. Vid snabb acceleration (tex vid omkörning) så tänds lampan "motor service erfordras" men den lampan släcks kort därefter när man sänker farten igen?

Jag lånade en felkodsläsare av en kollega och fick följande koder:

ADM-000B Feul level, falty signal
CEM-DE29 communicatio with the climate control module (CCM) signal missing
ECM-242F Particle trap. Blocked
ECM-0380 Glow plug relay, faulty signal
ECM-2456 Pressure sensor, particle filter, signal missing
ECM-2263 Turbocharger (TC) control, faulty signal

Jag har precis rengjort säkringsboxen under handskfacket samt bytt bränsletryckssensor men till ingen nytta. Någon som har några kloka tips på vad jag ska leta efter härnäst?

Tacksam för svar! :-)
/Zache
Tyärr har du nog mer än ett fel. har du en behållare för eolys på höger sida av bakaxeln så bör du börja med den.
Trycksensorns saknade signal verkar bidraga till att partikelfiltret är på väg att sätta igen sig.
Tyvärr används även glödstiften vid regenerering så dessa åker du också på. Det står relä men mät om du har kontakt mellan toppen på stiften och jord. Det behöver dom.

hade du inte andra fel tidigare så var det nog inte nödvändigt att byta turbo. kanske inte EGR heller beroende på hur du beskriver ryckningar.
Ett visst gungande med en knapp sekunds intervall kan bero på att EGR öppnar och stänger och försöker reglera vid fel varvtal. Mer frekventa ryckningar kan bero på mycket olika saker.

1. Kolla slangar till trycksensor.
2. skruva ur givaren för tempmätaren på partikelfiltret och provkör. Går den bra så spruta in ett riktigt rengöringsmedel där och låt verka enligt instruktionen. Koppla in trädgårdslangen UTAN fullt sprut, bara lite lagom, och låt gå medan du då och då varvar upp motorn så det blir rent.

Bor du nära Örebro kan du låna ett instrument av mig för felsökning

Du har mycket att göra på denna bilen. Bara bit ihop och ta något varje dag. orsaken till dina fel kan vara svår att hitta men du behöver försöka.

Lycka till!
Stort tack för tipsen, jag skall börja gå igenom dem en efter en och försöka avhjälpa dem! Blir lite youtubande ikväll på en del av de du gav som tips så skall jag börja kika på det imorgon!

Jag bor i Uppsala, men ska eventuellt åka förbi Örebro om några veckor så kan återkomma om den saken :-)

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]