Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bagarn09
Halloj.
Har köpt en gammal volvo med ac, vanlig manuell sådan.
Vid inköpet satt det ingen rem till kompressorn, det är fixat.
När jag trycker på panelen att acn ska hoppa igång så händer det ingenting. Inget blått sken lyser runt knappen heller.
Provtröck systemet, gas finns!
Har provat bygla tryckvakten utan resultat. Kompressorn går inte igång iaf.
Drog en kabel direkt från batteriet till den röd-gröna kabeln till kompressorn och då vart det fart i grejerna! Blåste kalla ishavsvindar i loyden.

Hittade på nån tidigare tråd där en kille felsökt systemet och kommit fram till att det kan vara själva fläktpanelen som spökar, tog bort den och lämnade iväg den till en snubbe som pillar med lite elektronik. Han hittade på några kallödningar som han snyggade till. Men problemet kvarstår..
Har tänkt prova med en annan panel för att försöka utesluta den iaf.

Sen är jag är tom på idéer.. Hjälp!

Mvh, Jimmy.
av Candypig
Är ingen expert på området men undrar över att "gas finns" det ska vara 950gram om jag inte har fel,
är det för lite startar inte kompressorn (tror jag :wink: )
Den blå snöflingan lyser SVAGT blått...knappt synligt, oavsett om kompressorn fungerar eller inte.
Jag har själv bytt kompressor och nu senast för 1 månad sen kondensor (för 2a gången)
På kondensorn innanför grillen sitter ju 3 givare som kan spöka, ialla fall 2 av dom den 3e är väl kylfläktens styrning.
Andra på forumet får rätta mig om jag har fel :roll:
av bagarn09
Jag köpte ett "gör-det-själv"-kit från envirosafe. Provtröck med påfyllningsslangen man fick med. Och den ligger på strax över det blåa fältet på manometern. Och det är ett jävla drag när man trycker en skruvmejsel mot lågtrycksporten.
Men byglar man tryckvakten så brukar kompressorn snurra igång även med lite tryck. Har iaf gjort det på mina tre tidigare bilar med ac [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Har sett skenet på andra bilar, och min lyser inte alls. [DISAPPOINTED BUT RELIEVED FACE]
Mvh, Jimmy
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det finns gas kvar kan man "tvångsköra" kompressorn, men det kanske är såpass lite kvar att bilens eget varningssystem stoppar av säkerhetsskäl. Om det är för lite gas så är det ju bara att fylla på, problemet är att firmor måste tömma, skölja och provtrycka innan det fyls på ny gas och den stora kostnaden för en "ordentlig" firma är just kostnaden för "avfallet". Därför kan man som "egen" fylla på med "eftermaknads" gas, som jag skrivit om tidigare, bara man har koll på vad man gör. En "sats" med påfyllnad kostar 395:- och då får man en indikation på om "grejerna" fungerar eller inte. Fungerar det efter detta så kan man ju gå vidare on man ska felsöka mer, köra tills det stannar eller låta någon akturiserad "ta över"
http://www.envirosafe.se/webshop/index/ ... gds-kit-ac
Jag har kört med denna gas i min AC i något år nu och det funkar kanon

Mvh
Lennart
av bagarn09
Som jag skrev tidigare så har jag bra drag i systemet.
Och har redan införskaffat mig ett gör-det-själv kit från Envirosafe.
Satte dit deras påfyllningsslang och då konstaterade jag att jag inte behöver fylla.
Visaren visar redan i överkant på det blåa fältet.

Det verkar som om jag inte får ström ner till kompressorn då jag inte kan få igång den genom att bygla tryckvakten.
När jag sätter en kabel från plus på batteriet ner till kompressorns grön-röda kabel. Då surrar den igång med en jäkla fart och det börjar dra kallt satan i bilen.
Detta måste ju tyda på att jag har elfel någonstans?!

Gick igenom den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=83284
Jag skickade iväg min panel för omlödning och det visade sig att jag hade flertalet kallödningar, vilka är fixade nu.
Vad ska jag gå vidare med?

Mvh, Jimmy.
Användarvisningsbild
av lennarte
På dessa nyare modeller (efter -90 ungefär) sitter 3 st givare i nederkant på kondensorn. Har för mig att en är till elfläkten, men 2 st är för att ha koll på trycket i systemet. Har du inget elschema så ladda ner ett (sök elschema 940). Det är till stor hjälp.

Mvh
Lennart
av bagarn09
lennarte skrev:På dessa nyare modeller (efter -90 ungefär) sitter 3 st givare i nederkant på kondensorn. Har för mig att en är till elfläkten, men 2 st är för att ha koll på trycket i systemet. Har du inget elschema så ladda ner ett (sök elschema 940). Det är till stor hjälp.

Mvh
Lennart
Hittade på felet, tror jag. Rev i kontaktstycket som satt vid torpedväggen. Och nu startar den så fint så :D

Mvh, Jimmy.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]