Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe55
Fick för många år sedan nedslag på styrled höger fram vilken byttes på verkstad. Körde då mycket korta sträckor i låg hastighet så att bilen drog åt höger märkte jag inte riktigt förrän på långfärd någon månad efter bytet. Tillbaka till verkstan och de säger att de monterat fel styrled (?). Fick då nya framdäck plus att det gjordes en hjulinställning.
Det blev dock aldrig riktigt bra så ny hjulinställning gjordes efter något år.
Han som gjorde den sa att han varit tvungen att skruva H styrled i botten för att få hjulen rakt men ratten hamnade då på klockan 23 ungefär. Bättre än innan men inte bra.
Förra året bytte jag själv V styrled samt nya däck men det visar sig att H framdäck nu är slitet på ytterkanten. Jag kan också tycka att den drar till H ibland men inte alltid.
Min tanke har varit att de aldrig bytte styrled i första läget men har idag mätt och det är samma längd på båda sidor, men som sagt. V styrled är skruvad i botten, ratten står snett och den drar till höger.
Känns inte som det hjälper med en ny hjulinställning utan det är något annat som felar och som jag inte riktigt förstår vad det är.
Är det någon på forumet som har några idéer??
Bilen är en -04 XC70 D5
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ubbe55 skrev: ons 11 jun 2025, 16:19 .. Tillbaka till verkstan och de säger att de monterat fel styrled (?). Fick då nya framdäck plus att det gjordes en hjulinställning...
Bytte verkstan verkligen ut den felaktiga styrleden till rätt sådan eller försökte de bara justera bort felet?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bottnar justeringen så är det något allvarligt fel ;-)
Är det symmetrisk toe bak? Sitter bakaxeln inte vinkelrätt mot färdriktningen blir det jobbig att få till toe fram.. :oops:

Just det, den svarta som sitter strax nedanfö[…]

B200ft svårstartad

Det sitter 2 tempgivare, en för motorstyrning[…]

230fk går snålt

Dann är riktigt duktig skulle jag säga. […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Tack. Jag har läst någonstans om detta […]