Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1609931
Nu när Renaulten äntligen är färdig måste jag planera nästa jobb, båten. Men de går ganska fort numera har ju övat i 15 år.....
Men Subarun ska servas i sommar/höst. Där var gratis service i 3 år och det avtalet gick ut i höstas. Olja och filter är ju inga problem, och bromsarna har jag redan haft isär och smort upp. Men det närmar sig tändstift och oljebyte i växellådan (7-växlad automat/Variator, modell DAF). Subaru lär ha haft problem mer dessa växellådor och bytt på garantin. Dock är det äldre modeller än våran (-21). Så jag söker efter en rephandbok av något slag. Har hittat på Diskett (vad det nu är för något.....😄😄) till en 2020 års modell, men den är modellen före våran. Och, skulle gärna vilja ha en bok (typ Haynes eller liknande. Verkar som denna Subaru är lite för ny än.....
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1609935
Inte en sån då?
Screenshot_2025-05-24-14-24-22-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2025-05-24-14-24-22-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg (51.09 KiB) Visad 557 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609938
Jallemet skrev:Inte en sån då?
Om det är vad som finns, får det bli en sådan. Man kan ju skriva ut dom sidor man behöver (hoppas jag]. Dock är denna bok till modellen före tror jag. Den vi har började tillverkas 2020 som 2021 års modell, och vi köpte en av dom allra sista 21-or i Sverige i september 2021.
Tack för hjälpen, har letat men nog "bläddrat förbi" denna. Det blir (bara) olja och filter i sommar. Kanske kupéfilter. Oljebyte I växellådan är vid 5000 mil
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609946
Det är också en tanke.... Vi får se, "det är ingen ko på isen än". Olje byte i motorn ska man klara utan böcker med nästan 60 års erfarenhet av bilmekande
Vet inte om just denna modell är samma i Storbritanien som här. Mildhybrid är det nog i Storbritanien också, men jag fick för mig att etanoldriften var bara för Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1610668
Nu har det som inte ska hända hänt.......... Våran nya Subaru stannade för frugan på väg hem från köpcentret Flygstaden i Halmstad, c:a 5 km hemifrån. Fick bärgas (av mig) c:a 2 km hemifrån. Bilen tappade "orken" i 3 steg och dog helt med alla lampor på panelen lysande. När jag kom dit så startade jag den, men stängde av den då det lyste en massa varningar. Så vi bogserade den hem. Frugan var helt slut när vi kom hem, ingen servo alls. Med tändning på lyste en del varningar (tog fotot då). Kopplade loss båda batterierna (det stora rörde jag inte) och kollade kapaciteten på dom, och dom är bra . Kopplade batterierna och startade motorn, inga varningar. Körde en runda (några km) och den fungerar som den ska, inga varningslampor i alla fall. Men när jag kollade felkoder kom det "Hög spänning på motorn". Vilket då bör vara elmotorn i växellådan. Pratat med Subaru idag på morronen, men han hade ingen förklaring. Vi ska lämna den på onsdag.........
20250604_133629~2.jpg
20250604_133629~2.jpg (1.7 MiB) Visad 151 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1610979
Vi körde några mil i helgen, och den fungerar som den ska. Ska i morgon kolla felkoder igen, inget som säger att det skulle finnas några dock. På onsdag ska jag köra till verkstaden med den, så får vi kanske någon form av förklaring......
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?