Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1609206
Jag har fortsatt min lilla utredning och det verkar som att du har rätt. Jag har kommit fram till att
- en lastbalanserare är ett finare ord för effektvakt,
- kabeln är dimensionerad för max effekt uttag på laddboxen,
- och boxen tillför (oftast) möjligheten att -1- stänga av/på uttaget remote (wifi/bluetooth), -2- justera effekten genom att ställa A (ofta 6A till 22 A), och slutligen -3- finns det lite funk för att bryta strömmen vid fel.

Så faserna switchas inte utan hela flödet är "straight through" d.v.s. det kan vara listigt att hålla koll på faserna och effektslukare (särskilt om man har 2-fas laddning). Så att man inte lägger Volvons 2 faser på samma fas(er) som t.ex. ACC'n, Eltoan eller varmvattenberedaren (som ju också ofta är tvåfas).
#1609221
Jonas2 skrev:Så faserna switchas inte utan hela flödet är "straight through" d.v.s. det kan vara listigt att hålla koll på faserna och effektslukare (särskilt om man har 2-fas laddning). Så att man inte lägger Volvons 2 faser på samma fas(er) som t.ex. ACC'n, Eltoan eller varmvattenberedaren (som ju också ofta är tvåfas).
Snabbsvar
Det har du säkert koll på men en sån här kostar ju inte så hemskt mycket: https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1
#1610970
Lövet skrev:Det har du säkert koll på men en sån här kostar ju inte så hemskt mycket: https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1
Det blir fortfarande ingen omkoppling av några faser. Att laddboxen ansluts till de två minst belastade faserna, om man nu har någon betydande skillnad, det får man se till när man kopplar in laddboxen.
#1610973
apersson850 skrev: mån 09 jun 2025, 21:42
Lövet skrev:Det har du säkert koll på men en sån här kostar ju inte så hemskt mycket: https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1
Det blir fortfarande ingen omkoppling av några faser. Att laddboxen ansluts till de två minst belastade faserna, om man nu har någon betydande skillnad, det får man se till när man kopplar in laddboxen.
Inte jag som påstått att faserna hoppar omkring. Tvärtom ;)
#1611007
Tack alla för bra svar och ert engagemang.

Förutom tidigare funderingar har jag också behov av en laddbox som fungerar utan internet och molntjänster. Efter en snabb research lyckades jag vaska fram 3 laddboxar som verkar fixa jobbet. Jag har bifogat en bild på mitt urval, det kanske hjälper någon att bygga sin egen lista.
Bilagor
Screenshot 2025-06-10 at 10.07.09.png
Laddboxar urvalstabell
Screenshot 2025-06-10 at 10.07.09.png (133.32 KiB) Visad 82 gånger
#1611009
Laddbox från Easee tillsammans med deras lastbalanserare Equalizer KAN välja olika faser att ladda på. Det har min gjort i tre år nu.
Det har jag sett flera gånger när vi lagar mat och laddar samtidigt så rätt va det är byter laddboxen fas.
I början valdes L1 som oftast. Nu på senare tid har L3 favoriserats och senast igår låg belastningen på L2.
Har farsans laddbox i min Easee app och hans bil laddar på 2 faser och det är inte samma varje gång.
Osäker om Tibber Pulse har samma möjligheter som Equalizer.
#1611013
Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ L3 till L1?
Det är ju superintressant om man som jag har en XC60 som laddar på L1 och L2 men minst lika intressant för de flesta andra bilfabrikat som har hybrider som oftast bara laddar på L1. Det är märkligt att ingen laddboxtillverkare anger detta i sina specifikationer, vad jag har kunnat se.
#1611022
Här bör vi nog vara noga med nomenklaturen. Jag är rätt säker på att faserna inte switchas. Däremot kan faserna slås på och av Individuellt. Men ute i laddhansken kommer det alltid att vara L1, L2 och L3 på samma stift.

Utöver det -- har du funderat på tidsstyrd effektbegränsning? Det kan vara bra att ha nu när många elleverantörer har extra kostnad för effekttoppar, och kostnaden är olika beroende på när på dygnet du behöver effekten.

Jag har Ellevio som elleverantör, Zaptec box och Enegic (numera Perific) som "lastbalanserare". Det har fungerat bra i två år. Men nu när jag vill minska effekten under bara vissa tider för att få lägre effektavgift fungerar det inte. Just det klarar min kombination av laddbox och laddbalanserare inte av. Jag antingen minska effekten vid de tider det är dyrt (06:00 - 22:00) eller använda lastbalanseraren. Bägge samtidigt går inte...

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri