Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på sommaren. Ett par somrar har ac’n inte funkat men bestämde nu att jag skulle ta tag i det. Så jag kollade magnetkopplingen och den hade mellanrum på 0,9 mm, så jag fixade det med buntband så den är nere på 0,3 mm. Testade efter det men fortfarande ingen fungerande ac.
Har nyss skaffat vida så jag är inte så hemma på det än, men förstod efter ytterligare undersökning att jag kunde slå på ac relät från vida. Magnetkopplingen funkade då och jag körde en kort stund så jag kunde läsa av trycket som var 48.63 kPa på ”ECM-A/C pressure. Så allt funkar ju från ecm då tolkar jag det som.
Antar att nästa steg är att fylla på gas? Har ägt den i 15 år och aldrig haft den på ac service eller dylikt så det vore ju inte så otippat…
Någon som kan säga något om trycket?
Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 PSI och när jag kollar på YouTube på dom som fyller på gas så verkar det handla om max 50 PSI på lågtrycksporten. Så 7 PSI var ju inte mycket jämfört med det. Inte 0 i tryck i allafall ;-) Men kan man dra slutsatsen att den är i princip tom på gas utifrån de här tryckvärdena?
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]