Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
jag har nu i vida dice gått in i diagnostik och sedan felsök det är väl så man gör. sedan blinkar allt o lyser i panel under felsökning och sedan dyker endast en sak upp och det är luftkvalite till kupe för hög signal.. styrenhet klimatanläggning. inga andra koder som hänvisar till nått motorstoppsproblem.. hadde bilen inne för att fixa handbroms och bad dom felsöka fysiskt det enda dom fann var det missludet jag hört vid vänstersvängar ochdet är servopump som skall bytas. det tänkte jag försöka själv. kommer en ny tråd snart. men motorstoppen inget i vida vad jag ser. finns bränslerelä ? vart sitter den i sådanafall ? då byter jag de saker som ej ger koder bränsle relä bränsle pump och vevaxelgivare ?
av VolvoFrälst00
ps. pratade nyss med volvo killen jag känner och efter felsök med konstaterat servopump dålig, tror vi nu att även den går trögt i remmen och orsakar motorstoppet också.. jag gissar att det är rätt vad tror ni övriga experter ?
av MickeM
Det är fullt möjligt.
Svar ja.

Hört om liknande fel, fast skuren generator.
av BMBoe
Hej, jag läste din tråd! Jag har ett liknande problem med m7n Volvo V70 2,4 Turbo 2001. Efter att ha bytt ut en trasig vakuumslang, började bilen gå riktigt bra förutom oförklarliga motorstopp, vid snabb inbromsning, då motorvarvtalet rasade hastigt.

Jag har bytt ganska mycket innan jag hittade vakumslangen som gick under grenröret som hade en reva mitt itu ( bytte LM-mätaren, map-Sensorn och Tempgivare= naturligvis utan resultat)

Som sagt vakumslangen är bytt och bilen går bra förutom detta oförklarliga motorstopp..Men jag tänkte att det kan ha med bromsservon och givaren som registrerar avgaserna....det är nåt som är beroende av varandra. Jag har beställt den givaren som sitter på luftfilterboxen och kallas

Laddtrycksventil
PIERBURG 7.22240.13.0
för VOLVO

(Det kan ju vara värt att kolla upp! Jag läste dessutom att det finns en sensor som kan hänga ihop medklimatanläggningen som också påverkar vakumslangarna ) Ursäkta min okunnighet men detta är rätt komplext..mvh :-)
av binkie
BMBoe skrev: ons 04 jun 2025, 14:51 Hej, jag läste din tråd! Jag har ett liknande problem med m7n Volvo V70 2,4 Turbo 2001. Efter att ha bytt ut en trasig vakuumslang, började bilen gå riktigt bra förutom oförklarliga motorstopp, vid snabb inbromsning, då motorvarvtalet rasade hastigt.

Jag har bytt ganska mycket innan jag hittade vakumslangen som gick under grenröret som hade en reva mitt itu ( bytte LM-mätaren, map-Sensorn och Tempgivare= naturligvis utan resultat)

Som sagt vakumslangen är bytt och bilen går bra förutom detta oförklarliga motorstopp..Men jag tänkte att det kan ha med bromsservon och givaren som registrerar avgaserna....det är nåt som är beroende av varandra. Jag har beställt den givaren som sitter på luftfilterboxen och kallas

Laddtrycksventil
PIERBURG 7.22240.13.0
för VOLVO

(Det kan ju vara värt att kolla upp! Jag läste dessutom att det finns en sensor som kan hänga ihop medklimatanläggningen som också påverkar vakumslangarna ) Ursäkta min okunnighet men detta är rätt komplext..mvh :-)
Kan vara att styrenheten adapterad om din tomgång och försökt kompensera för den trasiga slangen.
Ge det nån vecka eller två beroende på hur mkt du kör innan du gräver djupare i detta.
av SnurreSprätt
Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på dom här bilarna? (tyckte jag läste nått om att någon nämnde att det inte satt någon).
Dom om något är ju ett återkommande fel när tomgång börjar spöka, om vi bortser från dom gamla skräp spjällen.
En 04 lär väl ha Bosch spjällhus och ingen tomgångsmotor. Nej vänta, var det en 01. Då lär det vara Marelli spjällhus :-/
Det är lurigt med vakuumläckor, tomgångsjusteringen kan adaptera till läckan och är det så att läckan minskar i vissa situationer blir den adapteringen plötsligt fel. Kolla att det inte är läckor eller fel vid EVAP purge valve. Förutom att ventilen kan fastna så tenderar slangarna att få torrsprickor efter 20 år.
Adapteringen lär nollställas om man lyfter batterianslutningen några minuter.
Spjällhusen kan samla smuts invändigt så att trotteln klibbar fast vid tomgångsläget, behöver rengöras emellanåt.
Sugmotorerna har dessutom en luftventil som sätts igen med sot och ger tomgångsdippar, men jag tror inte sådan finns på en turbo
Vi som beställt nya XC60

Hej, Jag har en fråga angående leveran[…]

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]