NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
Kollar på första bil åt döttrarna..
Är en S40 med nästan 30K på mätaren ett vettigt köp ?
2,4:an är väll en OK motor ?
Annat ?

Tackar på förhand.
//MK
av kvillebäck
I mina tankar är det ett utmärkt val om de gillar att skruva. Motorn är nog bra men det finns många saker som hänger på motorn som kan krångla. Även på en bra motor kan en vevaxellagring ta slut. En generator ge upp. Eller oljekanaler klägga igen. Sedan kan även annat än motorn ställa till besvär. Drivaxlar, dörrgångjärn, kablar i baklucka, bromsok, ABS-pump och tusen saker till.
Skall det bara fungera så bör du nog ner mot 10000 mil. En 24 år gammal bil med 30000 mil på mätaren är nog verkligen en chansning.
Visst kan man ha tur men det är väldigt tveksamt om du hittar just det perfekta exemplaret.
Gamla bilar är ett lotteri så din egen kunskap och priset för inköpet får avgöra om det är en bra affär eller inte.

Mektips finns tillgängliga lite överallt så ägandet behöver inte bli så krångligt.
Ett tips är att 'villkora' köpet med att du får göra en undersökning hos ett testcenter innan ni ev slutför affären..
Jag gjorde det hos M-center (Motormännen) ett par gånger 'för länge sedan', vilket gav väldigt värdefull information inför om jag skulle köpa bilarna eller inte, eller åtminstone ha goda skäl till att pruta.. Det var värt varenda krona, med råge.
Tyvärr finns ju/väl inte motormännens test-center-verksamhet kvar, men det finns andra att välja på..
Proceduren förutsätter ju dock att köpare och säljare känner stort förtroende för varann och att säljaren är mån om att det ska bli en bra/rättvis affär för köparen :party:
D4 VEA dricker olja

Okej då kör jag på det istäl[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Kolla så att säkring 4 och 7 i säk[…]

Liten hoppfull uppdatering. Efter att ha fortsatt […]

Hejsan finns det några kontakter som är[…]