Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
Har en xc70 anno 2002 där bakluckan helt plötsligt inte gick att öppna.

När man låser upp/låser med fjärrkontrollen så hör man att motorn rör sig vid låsmekanismen så det är förmodligen inget elfel.

Vidare så har jag inifrån bagageutrymmet lyckats få av klädseln i mitten så att man kan få in en hand och försöka öppna manuellt.

Det är inget fel på själva öppningsknappen på utsidan. Pinnen på insidan rör sig och den trycker ned mekanismen längst ned i luckan på låshuset. Jag har även försökt att trycka för hand på den arm som pinnen ska trycka ned men ingenting händer.

Jag har även försökt att dra i den vita armen som gör att man kan köra själv låsningen manuellt men har inte orkat flytta den, på min andra xc70 kunde jag dra i den fram och tillbaks för att låsa/låsa upp (när luckan var öppnad och klädseln borta).

Det går inte att få bort hela klädseln utan att ha sönder den men nu är jag nog inne på att slita sönder den för att komma åt och se själva låshuset inifrån.

Någon som varit med om detta och har ytterligare tips?

Går det att komma åt på något annat sätt än de jag redan provat?
av 2ägaren
Just när man försöker öppna, eller om den inte är upplåst så ligger ju felet där? Men banka till vid upplåsning med. Skadar inte att röra om lite i grytan :)
av glock40sw
Ägde liknande bil en gång XC-70 -02 ,och hade liknande problem med bakluckan fast tvärtom ,kunde inte låsa luckan .Då hade jag lättade att söka felet och komma på innanmätet i luckan.
Elmotor snurrade fint, men den här lilla växellådan av plastkugghjul som skulle stänga och öppna låset var trasig. Jag undersökte inte felet närmare eftersom jag hade tillgång för antalet skrotbilar och hämtade reservdelen där . Tyvärr kan jag inte hjälpa dig hur du skulle komma in i din lucka, eftersom det var så länge sedan jag hade bilen att jag kommer inte ihåg detaljer.
av Andreas7777
@glocksw40: ja det verkar som det är samma problem jag stött på då motorn låter och mekanismen fungerar hela vägen från öppningshandtaget till låshuset, men det händer ingenting...
av Andreas7777
Lite återkoppling...

Fick borra mig in till bygeln som själva låsmekanismen hakar fast i (den som sitter i golvet) med en 20mm hålsåg för metall och borra sönder låsklacken som hakar i bygeln, sedan gick luckan att öppna. Köpte ett låshus på skroten som var hyfsat lätt att byta.

Tack för alla tips!
av valtravän
Efter att ha slitit mig fördärvad så fick jag upp bakluckan. Skulle det hända någon mer så kan ni se på bifogad bild hur man kan få upp den genom att pilla på den lilla låskläppen till höger i bild.
XC70 - 2010 års modell
Bilagor
bakluckelås.jpg
bakluckelås.jpg (1.22 MiB) Visad 70 gånger

Smygkikar och scannar av marknaden vad som fin[…]

Har nu kört 508 mil sedan förra på[…]

B230F går fett

Lossa slangarna och sug. Det blir problem med vevh[…]

Hej Tack för svaret. Felet har hittats, det v[…]