av JohanLundgren - fre 30 maj 2025, 23:10
- fre 30 maj 2025, 23:10
#1610291
Vi har nyss privatköpt en en Volvo V60 D3 årsmodell 2015 (motor D4204T9, Euro 6) och har nu fått felkod P3418 – Cylinder 3 Deactivation/Intake Valve Control Circuit Performance. Felet uppstår endast vid motorvägskörning runt 100 km/h efter 10–15 minuter, då börjar bilen gå ojämnt och det känns som cylinder 3 slutar fungera. Vid stadskörning eller lägre hastigheter märks inget fel alls.
Volvo-verkstad misstänker problem med inloppsventilstyrningen, men en oberoende dieselspecialist tror att det i själva verket handlar om fel vid spridaren på cylinder 3. Felet ger även ibland misständningar (P0300) och inloppsrelaterade felkoder (P2009).
Jag har sökt mycket och sett att detta verkar vara ett relativt ovanligt men allvarligt problem på vissa 2.0D-motorer från Volvo. Jag har också läst om återkallelser som gällt insugningsrör som kan ge sotbildning, men vet inte om det hänger ihop.
Har någon här haft liknande problem med P3418?
Vet någon exakt vad som löste det – spridare, ventilmekanik, elfel, något annat?
Alla tips uppskattas mycket – vi försöker undvika att byta topplock i onödan om felet visar sig vara något enklare.
Tack på förhand!
/Johan
Volvo-verkstad misstänker problem med inloppsventilstyrningen, men en oberoende dieselspecialist tror att det i själva verket handlar om fel vid spridaren på cylinder 3. Felet ger även ibland misständningar (P0300) och inloppsrelaterade felkoder (P2009).
Jag har sökt mycket och sett att detta verkar vara ett relativt ovanligt men allvarligt problem på vissa 2.0D-motorer från Volvo. Jag har också läst om återkallelser som gällt insugningsrör som kan ge sotbildning, men vet inte om det hänger ihop.


Alla tips uppskattas mycket – vi försöker undvika att byta topplock i onödan om felet visar sig vara något enklare.
Tack på förhand!
/Johan