Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en V70n från 2006 och har bytt bromsbelägg fram på den.
Efter bytet så känns bromspedalen mycket annorlunda och jag har dålig bromsverkan.
Pedalen sjunker ned mot botten när jag kör och bromsverkan är väldigt svag.
Jag har provat att lufta hela systemet men problemet kvarstår.
Kan någon komma med tips?

Finns det någon särskild luftningsordning för V70n?
Kan vara bra att veta även om problemet uppstod innan luftningen.
Kan bromsoken glida fritt på glidpinnar och okhållare så att både inre och yttre belägg ligger dikt an mot bromsskivan?
Om oken kärvar fast så kan det bli sådana fenomen som du nämner. Ena belägget hänger en bit från skivan..
Om skivorna är i dåligt skick (spåriga, hög rostkant etc) så blir anliggningsytan mindre med nya belägg jämfört med dom gamla och därmed sämre bromsverkan tills beläggen har hunnit slita in sig.
Byter man bara belägg behöver man inte lufta systemet, annars har man gjort något väldigt galet.
Ja att de nya beläggen hänger upp sig på kanterna av spåren de gamla nött i skivorna är nog förklaringen. Beläggen kommer att anpassa sig men det tar ett tag :-)
Kolla också att ingen bromsslang har sprickor
Är där en hög kant på skivorna är dom säkert nere på skrot nivån. Brukar vara 4 - 5 mm under ny tjocklek (fram). Nya skivor är inte dyra, c:a 750 - 800 kr för båda på min 745-a söker du på t.ex www.trodo.se så står det max och min storlek på skivorna. Är man inte noga så funkar det ändå, tänk bara på att bromssträckan är betydligt längre.
På pågens7 Renault Scenic var ena skivan fram 4 mm under min. nivån, men det funkade ändå. Men då var klossarna inslitna på dom skivorna.
En del slipar ner kanterna.. jag t.ex. :-D
I morgon tänkte jag ta fram vinkelslipen och göra den årliga putsningen på skivorna fram.. :party:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]

Styrströms kortslutning

Ja men jäklar vilka lampor! :-o

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]