Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S80 140 hk års.m 2000 Är det ett vanligt problem med dålig jord mellan motor och kaross, samt var sitter denna "jordfläta"? Jag har laddat batteriet, tagit bort "manöverkabeln" till solioniden,gjort rent och sprayat lite elektonik spray. Vid startförsök "klickar" det bara, typ klick klick kllick. Provade med heljuuset på, ljuset slocknar i övrigt samma resultat. Har även använt "amerikansk universial avdragare" / hammare och knackat på solionoiden. Dock ingen skillnad. Till sist anslöt jag en startkabel mellan motorn och jordanslutningen på karossen, för att eliminera ett en dålig jordanslutning startmotor/ kaross. Samma resultat. Skall i morgon montera en kabel på manöverstiftet och prova med att ansluta den på + uttaget i motorutrymmet. Är det ff. "Klick klick" bör det väl vara solionoiden och eller startmotorn. Förutom detta problem har jag krypström från batteriet. Tips /ledtråd ang. detta tas tacksamt emot.
Kolla strömmatningskabeln som går till startmotorn. Det kan bli oxid på anslutningen mot startmotorn så att ingen spänning når startmotorns pluspol fast än kabeln är stadigt fastskruvad. Var försiktig om du försöker lossa muttern som håller kabeln mot startmotorn. Den kan sitta mkt hårt fast så att när du försöker vrida den kan plastdelar i startmotorn brytas sönder. Det där kan vara ett konkret problem att vara mkt försiktig med. Sitter det riktigt hårt kan det vara befogat att slipa bort muttern och rädda startmotorn snarare än att bruka våld med för mkt vridmoment. Man är klokare när det är för sent så ta mitt råd i beaktande..
Rostlösande spray appliceras i förväg.. Mät mitt på startmotorns anslutnings-pinne om du har +12V där. Ser du inte spänning där, men på själva kabelskon som sitter skruvad mot den, då har du oxidproblem.
Senast redigerad av 2 gunnarS80, redigerad totalt 0 gång.
Sådan oxid kan även uppstå på den tunnare kabel som går till startmotorns relä. Dra loss den från reläet på startmotorn, (dra inte i själva kabeln utan greppa dess kontaktdon på start-reläet) och dra loss det från reläet. Inspektera, använd oxidspray och sätt tillbaka sladden.

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]