Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en fundering som jag inte riktigt hittar svaret på.Kanske dålig på att söka i forumet?

Första frågan är egentligen för att få fler alternativ vid ett eventuellt bilköp. Har alltid haft fram eller bakhjulsdrift på mina bilar men nu ser jag att det finns en del V60 AWD bilar. Dock antar jag att det är en ytterligare service punkt man drar på sig så?
Tanken är att serva den själv efter att alla garantier har gått ut så frågan är. Hur pålitlig är AWD och är det krångligt att serva själv?
Likaså växellådan, Hur pass ofta behöver man serva dessa. Byta olja osv...?

Bilen jag har nu har jag haft i 15år som jag servar själv.
MaverickJS skrev:Beror på vilken drivlina du syftar på. Recharge till exempel har ingen kardanaxel. Istället sitter elmotorn på bakaxeln.
Tack för svar! Ja jag missade att skriva att det är en T5 R jag kollar mest på , Dvs bensin ,Sen vet jag inte om det finns olika drivlinor till just bensin?
Min uppfattning är att AWD-systemet är pålitligt, och att utföra service på det är enkelt för den som har viss erfarenhet av att skruva. Samma typ av service kan även göras på växellådan, men jag har alltid valt att låta verkstaden ta hand om det för enkelhetens skull.
Har en XC60 T5 2018, inga problem med varken växellåda eller Haldex fyrhjulsdriften, bilen har gått ca 12000 mil nu och jag bytte nyligen växellådsoljan själv (Vparts har färdigt kitt), gamla oljan såg ganska OK ut, märker att bilen växlar något mjukare efter bytet (finns filmer på YouTube som visar hur man byter). Skall inom kort också byta olja på fyrhjulsdriftens Haldex koppling. Volvo har inget intervall för byten på växellådsolja för privatbilar men byter olja på taxi och polisbilar med 6000 mils intervall.
ShogunX skrev:Min uppfattning är att AWD-systemet är pålitligt, och att utföra service på det är enkelt för den som har viss erfarenhet av att skruva. Samma typ av service kan även göras på växellådan, men jag har alltid valt att låta verkstaden ta hand om det för enkelhetens skull.
Tackar ! Jo det verkar görbart!
Senast redigerad av 1 Thewiruz, redigerad totalt 0 gånger.
XC60T5P skrev:Har en XC60 T5 2018, inga problem med varken växellåda eller Haldex fyrhjulsdriften, bilen har gått ca 12000 mil nu och jag bytte nyligen växellådsoljan själv (Vparts har färdigt kitt), gamla oljan såg ganska OK ut, märker att bilen växlar något mjukare efter bytet (finns filmer på YouTube som visar hur man byter). Skall inom kort också byta olja på fyrhjulsdriftens Haldex koppling. Volvo har inget intervall för byten på växellådsolja för privatbilar men byter olja på taxi och polisbilar med 6000 mils intervall.
Jo jag såg att det fanns ett kit men dock inte för Volvo V60 2019 utan bara fram till 2018.
Tittade på just den videon där Vparts bytte växellådsolja. Ser ut att vara görbart helt klart men som sagt verkar inte ha olja till senaste V60 modellen
Tack för svar!

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]

Funkar sisådär indikerar 50 trots att a[…]