Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en fundering som jag inte riktigt hittar svaret på.Kanske dålig på att söka i forumet?

Första frågan är egentligen för att få fler alternativ vid ett eventuellt bilköp. Har alltid haft fram eller bakhjulsdrift på mina bilar men nu ser jag att det finns en del V60 AWD bilar. Dock antar jag att det är en ytterligare service punkt man drar på sig så?
Tanken är att serva den själv efter att alla garantier har gått ut så frågan är. Hur pålitlig är AWD och är det krångligt att serva själv?
Likaså växellådan, Hur pass ofta behöver man serva dessa. Byta olja osv...?

Bilen jag har nu har jag haft i 15år som jag servar själv.
MaverickJS skrev:Beror på vilken drivlina du syftar på. Recharge till exempel har ingen kardanaxel. Istället sitter elmotorn på bakaxeln.
Tack för svar! Ja jag missade att skriva att det är en T5 R jag kollar mest på , Dvs bensin ,Sen vet jag inte om det finns olika drivlinor till just bensin?
Min uppfattning är att AWD-systemet är pålitligt, och att utföra service på det är enkelt för den som har viss erfarenhet av att skruva. Samma typ av service kan även göras på växellådan, men jag har alltid valt att låta verkstaden ta hand om det för enkelhetens skull.
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]