Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har fått ett felmeddelande "emissioner service erfodras" samt motorlampa som lyser. Bilen går som vanligt, inga problem där. Detta hände i onsdags. När jag skulle åka till jobbet på torsdagmorgon så var lampan och felmeddelandet släckt sen kom det tillbaka igen samma dag senare på eftermiddagen och har varit konstant tänd sen dess. Har försökt att lossa minuskabeln på batteriet för att släcka men utan framgång. Går det över huvudtaget att släcka om man tar bort minuskabeln på batteriet??
Tjenare!
Visst går det att släcka lampan, ryck ur säkring till motorstyrning i 10 min. Den sitter i säkringdosa i motorutrymmet.
Men det värsta är ju att du har ju inte löst problemet varför den överhuvudtaget tändes.
Den tändes naturligtvis av anledningen att du har ett fel motorsystemet som du bör ta reda på vad det är.
Det gör du enklast med en s.k. diagnostikprov eller genomgång av elektoniken, vilket du vill.
Felet du tydligen har fått kan vara allt från lamdasond, luftmängdsmätare, spjällhistorien som sitter mellan luftrenare och grenrör och även vevhusventilation.
Men när du inte vet vilket så är det ovanstående prov som gäller. Och gör inte som många att du drar ur kontakter härs och tvärs, det ger fel i en diagnostik som inte finns.
midnight skrev:Tjenare!
Visst går det att släcka lampan, ryck ur säkring till motorstyrning i 10 min. Den sitter i säkringdosa i motorutrymmet.
Men det värsta är ju att du har ju inte löst problemet varför den överhuvudtaget tändes.
Den tändes naturligtvis av anledningen att du har ett fel motorsystemet som du bör ta reda på vad det är.
Det gör du enklast med en s.k. diagnostikprov eller genomgång av elektoniken, vilket du vill.
Felet du tydligen har fått kan vara allt från lamdasond, luftmängdsmätare, spjällhistorien som sitter mellan luftrenare och grenrör och även vevhusventilation.
Men när du inte vet vilket så är det ovanstående prov som gäller. Och gör inte som många att du drar ur kontakter härs och tvärs, det ger fel i en diagnostik som inte finns.
Ok. Testade igen att koppla bort batteri kabeln och väntade lite längre med att koppla tillbaks den och vips så slocknade felmeddelandet. Bilen går hur som helst bra, inga förändringar sen felmeddelandet kom. Har redan beställt tid på verkstad för diagnostikprov men tills dess tänkte jag slippa se meddelande grina illa i mitt ansikte :mrgreen: Har på känn att det kan vara lambdasonden men på onsdag vet jag säkert.

tackar för svaret. :mrgreen:

Edit: Efter nån mil så tändes lampan igen ?:-/ Får se vad dem säger på onsdagen - lite orolig över att det kommer bli dyrt :-O)

Update: Hade bilen på verkstan idag för diagnostikprov och datorn fick fram felkoden "ECM-2120 främre lambdasond, styrning element - för låg signal". Är detta något som måste bytas lr går det att reparera på nåt annat sätt? Byte av lambdasond skulle gå på med material + jobb ca 2500:- samt så släcker de felkoden också utan kostnad.

Mekanikern sade att det kan vara skadligt för motorn att åka så för llängen då motorn får för ( motsatsen till fet blandning - står still i mitt huvud för tillfället) så topplockspackningen kunde gå elr brända ventiler som resultat av detta. Stämmer det elr säger han så bara för att få in bilen på rep? Som jag nämnt tidigare så går bilen bra som den alltid gjort förutom att felmeddelandet finns där, hur ska jag göra?? Nån snäll själ som kan bena ut detta åt mig. ?:-/
Bilen kan upplevas gå bra för att den justerar bland annat bränsle och luft men i längden med ditt felmeddelande har mekanikern rätt. Problemet kan ockå ligga djupare än en lambdasond och en ny kanske hjälper en stund men det bör mekanikern kollat om man har tur.

Har en XC60 T5 2018, inga problem med varken v&au[…]

Mäta tjocklek på bromsskivor

På pågen Renault Scenic tog klossarna […]

OM RYSSEN KOMMER

Hatar Ryssarna. Har varit ute och kör en del […]