Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1609611
joel80 skrev:Synd att myter fortfarande sprids såhär.
Du står själv för en hel del av dem.
Rävkviddsångest verkar mest vara något som de utan elbil har. De som skaffat elbil lär sig rätt snabbt att det inte är mer komplicerat än en diesel eller bensinbil, eller oftast t.o.m enklare så länge man har laddning hemma.

Att du jämför det med tankning gör att jag är rätt säker på att du aldrig kört långresor med elbil. Man laddar då man ändå tar paus, t.ex för mat.
Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer på besök om några dagar. Släpper av ungarna hos oss och åker vidare för att jobba, sen tillbaka och hem. Hon vill låna en av våra dieslar för att hon ska undvika laddstopp och komma hem i vettig tid. Så det där med räckvidden påverkar de som är vana vid elbil också.
Hur räknar du om du tror att elnätet skulle kollapsar p.g.a några miljoner elbilar? Vi har stort överskott i Sverige, och de flesta laddar på nätterna då det är väldigt ovanligt att vi har hög förbrukning. Vi har extremt få timmar per år med importbehov. Timmar där vi har hög efterfrågan är dessutom oftast de dyraste timmarna på dygnet, där de flesta elbilaägare undviker att ladda p.g.a kostnad.
Det problem som finns i Sverige med elförsörjningen är inte att det inte finns tillräcklig produktionskapacitet. Det är att den finns på fel ställe eller, annorlunda uttryckt, stabiliteten och därmed överföringskapaciteten är för låg för att flytta energin dit den behövs. Detta gäller både nationellt (mellan elområden) och regionalt (går inte att installera laddare eller försörja miljövänliga industrier på en del ställen där det vore önskvärt).
#1609612
VolvoB20 skrev:Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil och ha elbil för resor utan släp.
Jag funderade i liknande banor ibland. Men där jag bor går det inte vettigt att bygga något garage på tomten och bilar som inte används ofta måste stå inomhus.
Sålde XC70:n och impulsköpte en begagnad XC90 istället. En diesel. Får se hur det blir i framtiden. Elbilar med släpvagnsvikt på två ton dräller det inte av.
#1609620
apersson850 skrev: mån 19 maj 2025, 08:38Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer på besök om några dagar. Släpper av ungarna hos oss och åker vidare för att jobba, sen tillbaka och hem. Hon vill låna en av våra dieslar för att hon ska undvika laddstopp och komma hem i vettig tid. Så det där med räckvidden påverkar de som är vana vid elbil också.

Jobbar hon i bilen? Annars är ju lösningen destinationsladdning. Många arbetsplatser har laddmöjligheter eller så brukar offentliga finnas i närheten. Borde inte vara allt för ansträngande att hitta en sådan.
En GTX har väl räckvidd över 40 mil och snabb snabbladdning, så även med en paus på 10-20 minuter som borde räcka annars är ju inte så farligt.
Eller pratar vi om att åka långt bort från civilisationen?
#1609621
Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir ungefär 1500 mil med dieselbilen och 3000 mil med elbilen per år.

Det finns utan tvivel tillfällen där det fungerar bättre med dieselbil. Men för mig skulle det gå att använda en ren elbil endast. Ja, vid vissa tillfällen får man stanna och ladda mer än vad i alla fall jag känner för. Det tillfälle elbilen fungerar sämst för oss är helgresor till fjällen under vintern. Där kan du få köa för att få ladda, batterierna hanterar inte kyla speciellt bra, och elförbrukningen är hög. Det gör att det tar betydligt längre tid med el än med diesel. Så pass mycket längre tid att hela resan blir betydligt mer oattraktiv att genomföra.

Nu står det inte vilka distanser som ska köras med vilken elbil i fallet ovan. VId dagens temperatur och väder tar det mig ungefär en dryg timma längre att åka 100 mil med elbilen (BMW i4 M50) än med dieselbilen (XC90 D5). Oftast är det inga som helst problem att lägga på den timmen.
#1609697
Ja det beror ju lite på vad man har för körstil under långresor också huruvida det går snabbare med fossilbil eller ej, med åren (låter som att jag är hundratals år gammal) har jag insett att det är rätt skönt att stanna fler gånger på vägen oavsett drivmedel. När jag var yngre och oftare körde sträckan Karlstad - Umeå så kunde jag (nästan) sträckköra den. Skulle aldrig falla mig in idag. Jag är inte riktigt så pass att jag tar en övernattning på sträckan som mina kära föräldrar, men snart så :-D

Senaste turen Umeå > Uppsala och tillbaka stannade vi 63 minuter på vägen ner och 49 på vägen upp. Med mat och annat hade det inte gått snabbare med diesel om vi inte ätit i bilen då :) Tycker det kan vara rätt lagom med 15-20 min paus efter ett par timmar och inom det ryms laddningen (oftast.)
#1610077
20FJan skrev:Jobbar hon i bilen? Annars är ju lösningen destinationsladdning. Många arbetsplatser har laddmöjligheter eller så brukar offentliga finnas i närheten. Borde inte vara allt för ansträngande att hitta en sådan.
En GTX har väl räckvidd över 40 mil och snabb snabbladdning, så även med en paus på 10-20 minuter som borde räcka annars är ju inte så farligt.
Eller pratar vi om att åka långt bort från civilisationen?
När man har med sig två barn, 5 och 7, som ska i säng och redan får köra med reducerad fart för att komma fram är även 20 minuter ett problem. På destinationen hade hon inte kunnat ladda, eftersom hon skulle in och jobba hela dagen utan tid att springa iväg och flytta bilen. Det går ju inte att stå och blockera en laddare i sju-åtta timmar.
När hon kom tillbaka, med en av våra dieslar, hade det naturliga/trevliga förstås varit att äta tillsammans med oss. Men det hann hon inte eftersom hon måste iväg till en laddare för att komma hem (27 mil motorväg, där elbilarna verkar vara som sämst på grund av farten) och då fick hon ta en vid en Mc Donalds och äta där istället. Att både lägga tid på att först äta tillsammans och sedan stå och ladda tillräckligt hade inneburit senare hemkomst än hon ville ha.

Visst kan man ha elbil, men det kräver planerande av sådant som man inte ens tänker på med en diesel.
#1610079
Ja, lösningen är som sagt destinationsladdning, men det det har gjorts så omständigt nu för tiden. Kostar ofta för mycket och/eller har minuttaxa så blir det obekvämt. Att stå med laddning 7-8 timmar, eller över natten ska ju inte vara ett problem, det är själva syftet med sådana platser. Ofta går de såpass sakta att man behöver uppemot 10h för en full laddning också. Håller de utlovade 11kW/22kW kan ju 4-5h ändå krävas för full laddning.
#1610093
apersson850 skrev:
20FJan skrev:Jobbar hon i bilen? Annars är ju lösningen destinationsladdning. Många arbetsplatser har laddmöjligheter eller så brukar offentliga finnas i närheten. Borde inte vara allt för ansträngande att hitta en sådan.
En GTX har väl räckvidd över 40 mil och snabb snabbladdning, så även med en paus på 10-20 minuter som borde räcka annars är ju inte så farligt.
Eller pratar vi om att åka långt bort från civilisationen?
När man har med sig två barn, 5 och 7, som ska i säng och redan får köra med reducerad fart för att komma fram är även 20 minuter ett problem. På destinationen hade hon inte kunnat ladda, eftersom hon skulle in och jobba hela dagen utan tid att springa iväg och flytta bilen. Det går ju inte att stå och blockera en laddare i sju-åtta timmar.
När hon kom tillbaka, med en av våra dieslar, hade det naturliga/trevliga förstås varit att äta tillsammans med oss. Men det hann hon inte eftersom hon måste iväg till en laddare för att komma hem (27 mil motorväg, där elbilarna verkar vara som sämst på grund av farten) och då fick hon ta en vid en Mc Donalds och äta där istället. Att både lägga tid på att först äta tillsammans och sedan stå och ladda tillräckligt hade inneburit senare hemkomst än hon ville ha.

Visst kan man ha elbil, men det kräver planerande av sådant som man inte ens tänker på med en diesel.
Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser bara problem och då är det väl bara att fortsätta med en diesel eller bensinare.
För mig fungerar det utmärkt. Var iväg till Legoland i Danmark med två av barnbarnen i bilen. Det fanns många ställen att ladda på där det fanns flera bra matställen och toaletter. Nä, jag ser det som att vissa inte ska ha en helelbil. Vill man inte kompromissa så vill man inte.
  • 1
  • 424
  • 425
  • 426
  • 427
  • 428

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]