Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Synd att myter fortfarande sprids såhär.
Du står själv för en hel del av dem.
Rävkviddsångest verkar mest vara något som de utan elbil har. De som skaffat elbil lär sig rätt snabbt att det inte är mer komplicerat än en diesel eller bensinbil, eller oftast t.o.m enklare så länge man har laddning hemma.

Att du jämför det med tankning gör att jag är rätt säker på att du aldrig kört långresor med elbil. Man laddar då man ändå tar paus, t.ex för mat.
Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer på besök om några dagar. Släpper av ungarna hos oss och åker vidare för att jobba, sen tillbaka och hem. Hon vill låna en av våra dieslar för att hon ska undvika laddstopp och komma hem i vettig tid. Så det där med räckvidden påverkar de som är vana vid elbil också.
Hur räknar du om du tror att elnätet skulle kollapsar p.g.a några miljoner elbilar? Vi har stort överskott i Sverige, och de flesta laddar på nätterna då det är väldigt ovanligt att vi har hög förbrukning. Vi har extremt få timmar per år med importbehov. Timmar där vi har hög efterfrågan är dessutom oftast de dyraste timmarna på dygnet, där de flesta elbilaägare undviker att ladda p.g.a kostnad.
Det problem som finns i Sverige med elförsörjningen är inte att det inte finns tillräcklig produktionskapacitet. Det är att den finns på fel ställe eller, annorlunda uttryckt, stabiliteten och därmed överföringskapaciteten är för låg för att flytta energin dit den behövs. Detta gäller både nationellt (mellan elområden) och regionalt (går inte att installera laddare eller försörja miljövänliga industrier på en del ställen där det vore önskvärt).
VolvoB20 skrev:Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil och ha elbil för resor utan släp.
Jag funderade i liknande banor ibland. Men där jag bor går det inte vettigt att bygga något garage på tomten och bilar som inte används ofta måste stå inomhus.
Sålde XC70:n och impulsköpte en begagnad XC90 istället. En diesel. Får se hur det blir i framtiden. Elbilar med släpvagnsvikt på två ton dräller det inte av.
apersson850 skrev: Idag, 08:38Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer på besök om några dagar. Släpper av ungarna hos oss och åker vidare för att jobba, sen tillbaka och hem. Hon vill låna en av våra dieslar för att hon ska undvika laddstopp och komma hem i vettig tid. Så det där med räckvidden påverkar de som är vana vid elbil också.

Jobbar hon i bilen? Annars är ju lösningen destinationsladdning. Många arbetsplatser har laddmöjligheter eller så brukar offentliga finnas i närheten. Borde inte vara allt för ansträngande att hitta en sådan.
En GTX har väl räckvidd över 40 mil och snabb snabbladdning, så även med en paus på 10-20 minuter som borde räcka annars är ju inte så farligt.
Eller pratar vi om att åka långt bort från civilisationen?
Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir ungefär 1500 mil med dieselbilen och 3000 mil med elbilen per år.

Det finns utan tvivel tillfällen där det fungerar bättre med dieselbil. Men för mig skulle det gå att använda en ren elbil endast. Ja, vid vissa tillfällen får man stanna och ladda mer än vad i alla fall jag känner för. Det tillfälle elbilen fungerar sämst för oss är helgresor till fjällen under vintern. Där kan du få köa för att få ladda, batterierna hanterar inte kyla speciellt bra, och elförbrukningen är hög. Det gör att det tar betydligt längre tid med el än med diesel. Så pass mycket längre tid att hela resan blir betydligt mer oattraktiv att genomföra.

Nu står det inte vilka distanser som ska köras med vilken elbil i fallet ovan. VId dagens temperatur och väder tar det mig ungefär en dryg timma längre att åka 100 mil med elbilen (BMW i4 M50) än med dieselbilen (XC90 D5). Oftast är det inga som helst problem att lägga på den timmen.
  • 1
  • 424
  • 425
  • 426
  • 427
  • 428

För normala försäkringar är de[…]

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]