Moderator: Moderatorer

#1609961
@fjohan82, Tjo

Har du art.nr till skruvar och plasthållarna samt hur många där under motorn? Lurar på om man skulle byta ut de jag med, vet att två är lite halvbra :)
#1609972
Micce1980 skrev: lör 24 maj 2025, 22:07 @fjohan82, Tjo

Har du art.nr till skruvar och plasthållarna samt hur många där under motorn? Lurar på om man skulle byta ut de jag med, vet att två är lite halvbra :)
Jag köpte faktiskt en 10-pack från Temu för 38:-, inte hos Volvo.
Får se hur länge det håller :-)
Hasplåten sitter med 8 fästpunkter (åtminstone på V60) och de metallclips som var med används inte.
https://www.temu.com/goods_snapshot.htm ... e_sn=10032

Vad detta kostar hos Volvo vet jag inte men hos Vparts går kalaset på 672:-.
https://vparts.se/se/clips-for-skyddspl ... 42204.html
https://vparts.se/se/monteringsskruv-vo ... 92803.html

Både skruv och fästen var identiskt med det som satt monterat på bilen och det står var och en fritt att köpa där man vill. :-)
.
Skruv hasplåt.jpg
Skruv hasplåt.jpg (18.53 KiB) Visad 1345 gånger
.
Fäste hasplåt.jpg
Fäste hasplåt.jpg (69.59 KiB) Visad 1348 gånger
#1609978
Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer tyvärr från katalysatorns insidan. 850/1994
Ljudet blir lite mindre när avgassystemet är varmt. Bytt tillbaka den gamla lufttempgivare och kom ner från 1l./mil till 0.9l./mil (körde bara korta distanser)
#1609990
Tvättade bilen till en bekant, fin färg på bilen men nordiskt rekord i bromsdamm på fälgarna, tog tre timmar att få ren dom. Har beställt ett par förpackningar oxalsyra för framtida utmaningar.

Det är så barnsligt roligt att köra med skumlansen.
#1610000
@fjohan82, Intressant prissättning :) Ska nog kolla på Hornbach med men de från Temu eller så lär väl hålla en 5 år i alla fall
#1610064
Tjena alla Volvo lovers! Har en Volvo 850 -95 ( en riktigt pärla som är mer än 99% rost fri!!!!) med b5254s motorn (170hk sugis) eller rättare sagt min syster har en men jag hjälper henne.

Måste bara ställa en fråga till er alla som är mer haj på saker och ting än vad jag kanske är.
Visst är jag väl inte helt ute och cyklar om jag säger att tomgångsmotorn sitter under insuget på b5254s?

antingen så är det slangarna till motorn eller kontakten som strular för tomgången är inte ren. den hoppar från 300 och 1200 varv när den e kall för att sen bli lite lite bättre varm men hoppar även då (ca 500-900)....den dör även ibland när den är kall för varven blir för låga.

Det var väldigt många år sen jag meckade med b5254s men är ganska säker på att det är och var ett ganska vanligt problem att tomgångsmotorn strular lite.

Är jag på fel tråd så ber jag redan nu om ursäkt... :-)
#1610076
@kievY, Smidigt när det behövs. Lite högre vindbrus dock men det går som regel bra :)
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]