NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lasermetallic
Just det... Ännu en "Byta stereo i S40N"-tråd...
Men iaf, har googlat runt och letat i forum en hel del efter svar på denna mytiska fråga.
Startar denna tråd för att informationen runt om på div. forum är motsägande och förvirrande. Någon som har koll på vad som går att göra och vad som inte går att göra. Tänkte mig en lösning i stil med denna.... http://www1.garaget.org/archive/105/104 ... 311657.jpg
Sedan finns ju även http://www.mp3car.com/worklogs/53046-20 ... o-s40.html
Alltså smälla in en fet stereo med stor skärm där nu den lilla fula skitskärmen sitter. Placera den lilla skärmen någon annan stans för den måste man ha kvar (eller?).

Den bästa lösningen jag kommer på är att koppla in en Dension Gateway 500, flytta den lilla orginalskärmen till annan lämplig plats. Sätta in ny stereo och koppla den till Gateway 500 på valfritt sätt (bluetooth eller 3.5mm). Dock måste i så fall den nya stereon kommunicera med Gateway 500 som kommunicerar med resten så rattknappar fungerar. Jävla meckel detta. Någon som har vettig feedback och koll på läget?

EDIT: Gäller VOLVO S40 T5 2004. Har största original stereon med CD-växlare.
Användarvisningsbild
av Fellow
Hej, har du byggt o plastat något innan? Det är ett jäkla meck kan jag lova att bygga in ny stereon i dessa bilar.
Här är min som jag byggt och det tog några timmar att få allt att lira bra och då fungerar dock inte mina rattknappar.
Bild

Det finns en billigare lösning där du behåller originalstereon med cd-slot och allt men får möjlighet till slutsteg, equalizer, tidskomp, ipod och aux och det är en ljudprocessor. Du kommer inte att behöva göra åverkan på bilen så du kan behålla den original och det underlättar vid försäljning. Finns 3 vettiga alternativ lite beroende på vad du ska bygga för typ av ljud.

Billigast
http://blekingebilradio.se/product.html ... ory_id=179

Dyrare

Dyrast.
Användarvisningsbild
av Fellow
Men om du vill bygga in ny stereo ta kontakt med någon som kan plastsvetsa och använd ramen du får med stereon. Kapa ur i mittkonsolen så den precis går i och få ramen fastsvetsad.
Användarvisningsbild
av lasermetallic
Fellow skrev:Men om du vill bygga in ny stereo ta kontakt med någon som kan plastsvetsa och använd ramen du får med stereon. Kapa ur i mittkonsolen så den precis går i och få ramen fastsvetsad.
Hade ingen aning om att man kunde svetsa i plast ens.
Min tanke var att fräsa ut en ram i aluminium iaf till skärmen som jag tänkte sätta i taket och kanske till den nya stereon i mittkonsollen.
Tänkte att det kanske går att borsta och lacka för samma finnish som orginal eller alternativt blästra hela mittkonsollen och den nya alu. ramen.

Dock, ang. hur man får ihop det så var jag precis på väg att beställa en Dension Gateway 500 innan jag såg ditt svar. Hittade en för 3600kr med frakt från England vilket verkade som ett okej pris. Du verkar ha koll på läget så vad är bäst? Dension Gateway 500 eller annat, något i stil med vad du länkade. Doch blir jag nog tvungen att köpa Gateway 500 pga att då finns det fortfarande hopp om rattknappsfunktion. Har du några andra tips?
Användarvisningsbild
av Fellow
Köp ljudprocessor:) Med ljudprocessorn används din originalstereo fullt ut. Det som händer är att signalen förstärks och störningar filtreras bort. Du kopplar den via högtalarkablarna för att få in en signal från originalstereon och därefter då kopplar du in slutsteg och högtalare på slutsteg. Så du kommer kunna använda rattknappar och knappsatsen på mittkonsolen för att styra precis som vanligt:) Bit Ten och Bit 1 är stora skillnaden filter och inställninsmöjligheter. Är du ute efter bara bättre ljud med slutsteg så räcker Bit ten. Med Bit 1 får du mer avancerad EQ, fler kanaler till tidskompet samt fler möjligheter att ställa delning på frekvenserna.

Beroende på vart du bor rekommenderar jag dig besöka en billjudsbutik. Bor du i sthlm så besök Seastreamsgarage t.ex.
Användarvisningsbild
av lasermetallic
Fellow skrev:Köp ljudprocessor:) Med ljudprocessorn används din originalstereo fullt ut. Det som händer är att signalen förstärks och störningar filtreras bort. Du kopplar den via högtalarkablarna för att få in en signal från originalstereon och därefter då kopplar du in slutsteg och högtalare på slutsteg. Så du kommer kunna använda rattknappar och knappsatsen på mittkonsolen för att styra precis som vanligt:) Bit Ten och Bit 1 är stora skillnaden filter och inställninsmöjligheter. Är du ute efter bara bättre ljud med slutsteg så räcker Bit ten. Med Bit 1 får du mer avancerad EQ, fler kanaler till tidskompet samt fler möjligheter att ställa delning på frekvenserna.

Beroende på vart du bor rekommenderar jag dig besöka en billjudsbutik. Bor du i sthlm så besök Seastreamsgarage t.ex.
Oufh, vad mycket tekniska termer det blev nu ;P
Är inte ute efter att bygga ut ljudet på något vis. Är hel nöjd med Premium paketet :)
Vill bara få ihop ny enhet med existerande system :)
Hmmm! Nu är jag om möjligt än mer förvirrad ?:-/
Användarvisningsbild
av lasermetallic
Nej, som sagt. Min tanke var att sätta in en Gateway 500 för att få ihop den nya HU. Till en början köra med bara Gateway 500 för AUX.
Men när man läser om Gateway 500 "Ansluts till bilens optiska MOST system, tekniken är digital och ger 100% kristallklart ljud.".
Så ljudet kan väl inte bli sämre innan analogen mellan HU och Gateway iaf :) ?
Som sagt, med Gateway finns det hopp om att få rattknappar att fungera...

EDIT: Tänkte mig något i stil med denna http://www.natalie.se/view-product-info.php?id=220 eller bara köpa en Android Tablet och demontera, fräsa ram till osv och sätta där CDC och skärm sitter idag för är lite rädd över hur pass kvaliten är på den där Hongkong enheten =/

Men Android är ett måste, vill ha möjlighet till att köra OBD2 bluetooth till HU och visa data från motorn, turbotryck, varvtal osv på skärmen, samt ha spotify mm mm mm
av nizzan
Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett spelare, vill byta till en mordernare stereo. Hur gör man?
Bilagor
20250515_084422.jpg
20250515_084422.jpg (3.97 MiB) Visad 39 gånger

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]