Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
Hej, jag har en volvo 740 med en b230F som drar ungefär 1,5 liter milen. Jag märker att den drar väldigt fett för att den går perfekt när motorn är kall men när motorn är varm så rycker den en massa vid låg gas och det pekar ju bara på att den går fett. Det är inge luft/vacum läckor efter lmm, lmm och lambdan funkar som de ska men lamdan och stiften blir igen sotade assnabbt för den går så fett. Alla tändelar är bytta för det här är en väldigt renoverad bil. Så vad skulle det kunna vara?
av Vetinte
Juste den sensorn som säger till när motorn är kall är även utdragen så den skickar inte in extar bensin via den heller. Tack på förhand
Om jag förstår det rätt så har du kopplat ur kontakten som sitter på toppen under insuget? Den som styr sprutet? Då lär ju motorn gå i typ "grundläge" liknande "limp mode" på moderna bilar, och inte vara särskilt bensinsnål MEN inte heller ska den sota igen så mycket.
Jag hade först och främst kopplat in alla sensorer igen och nollat sprutet (ur med säkring/batteri ett tag), sen kikat runt bränslebryggan. BTR brukar läcka in i insuget via membranet till fjädern (sug på slangen för att veta), och spridarna kan ju sitta fast (lyssna så de öppnar/stänger korrekt med typ skruvmejsel).
Användarvisningsbild
av lennarte
Vilka felkoder har du??. Om motorn går i "limp home mod" så finns det felkoder.
av Vetinte
Jaha, jag har läst och fått för mig att den blåa kontakten som jag drog bara säger till när motorn är kall så att den skickar in mer bensin. Jag drog ut den för tänkte om den var skumm och sa att motorn var kall hela tiden? Men så kanske inte är fallet?
av Vetinte
Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland) dock så vet jag att båda funkar bra med mätningar och testar, (bytta förra året)
Vetinte skrev:Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland) dock så vet jag att båda funkar bra med mätningar och testar, (bytta förra året)

Har du möjlighet att kolla koder så är det ett stort plus! Nollställ motorn (koppla ur batteriet i nån minut är säkrast så man är helt 100). Starta sedan upp och låt motorn jämna ut tomgången. Kolla sedan felkoder och kika närmare på hur dessa ev. koder kommit fram.

Så vitt jag vet så har bilen två kontakter där på toppen. Ena är en termometer som bara går till mätaren i instrumenthuset, och andra är för datorn. Tar du t.ex. bort den till datorn så går fläkten för fullt med elfläkt, samt bilen går in i en jättesäker tabell för bränslet där förbrukningen höjs, prestandan sänks (från en frisk motor), men maskinen tar sig hem.
av Vetinte
Jag testade nu och fick inga felkoder, men den drar ju 1,5 liter milen hackar som bara den på låg gas och sotar ner stifterna och sotar rök vid lite högre varv
B230F går fett

Jag testade nu och fick inga felkoder, men den dra[…]

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]