Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1609741
Hej, jag är ny här på forumet då jag nu äger min första volvo sedan min gamla 740 brann upp på E20 för 25 år sen.
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.

Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?
#1609758
HOF82 skrev: Igår, 15:36 Hej, jag är ny här på forumet då jag nu äger min första volvo sedan min gamla 740 brann upp på E20 för 25 år sen.
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.

Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?
Det företag jag kan rekommendera är BSR: https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/1 ... -b-5254-t8 det finns säkert andra företag men inget jag själv har erfarenhet av.
#1609770
Polestar kör jag med, då är det inte lika snäva toleranser som ex BSR.
Man vill ju kunna köra med tungt släp genom Sahara Eller Norges branta backar utan att det blir några problem, BSR tar ut mer effekt, men i mitt tycke är Polestar säkrare, dessutom går den registrera.
#1609773
Man kan ju hoppas att växellådan har fått ny olja någon gång under alla dessa år/mil, det är inget som ingår i servicen då Volvo hävdar att oljan inte behöver bytas.

Hur som helst, jag har Polestar i min V60 som lades in när bilen var hyfsat ny.
2021 lät jag lägga in BSR och har nu kört nästan 12000 mil med detta (bilen har rullar 24400 mil) på många och långa resor runt om i Europa.
Förra sommaren drogs en husvagn 600 mil t/r till Nordkap, inte heller det var några problem.

Man vet ju aldrig innan om något kan hända men om man inte konstant pressar bilen så bör det väl hålla.
#1609787
Membranet i oljefilterhuset är väl rätt vanligt. Men det bör höras, bra att ha på hyllan.
Annars inget direkt motorrelaterat. Mest lager i generatorn & tillhörande frihjulslager, eventuellt AC-pumps ras.
Sök felkoder med en Volvo läsare ockå, VVT solenoiden skjuter inte alltid synlig felkod. Inte så dyra.

Byt tändstift, växellådsolja (JWS 3309 / Toyota T-IV samma som Saab) och kolla med GDM eller BSR.
Rengör spjällhuset kan vara en idé också.

0/5W40 olja har jag kört i princip från start, knappt märkbar oljeförbrukning.
Drog lite mer olja med den tunna 0W30 oljan Volvo rekommenderar.
#1609797
Tack för alla svar, då har jag lite på benen.
Detta är något jag tänker framöver så jag lär känna bilen mer innan jag gör nåt, och tanken är inte heller att busköra på något sätt. En bekant har Polestar optimering i sin och jag tycker den är lite trevligare att köra helt enkelt (inte för att min är otrevlig på något sätt)
Och jag ska kolla växellådsoljan, hade inte en tanke på att den inte skulle bytas på intervall nån gång.

Tack igen och ja, det är trevligt att äga en Volvo igen!
#1609807
HOF82 skrev:Tack för alla svar, då har jag lite på benen.
Detta är något jag tänker framöver så jag lär känna bilen mer innan jag gör nåt, och tanken är inte heller att busköra på något sätt. En bekant har Polestar optimering i sin och jag tycker den är lite trevligare att köra helt enkelt (inte för att min är otrevlig på något sätt)
Och jag ska kolla växellådsoljan, hade inte en tanke på att den inte skulle bytas på intervall nån gång.

Tack igen och ja, det är trevligt att äga en Volvo igen!
231hästars versionen är ju slö. Måste ju vara ännu värre med 200hk.
Inget att fundera på, bara besöka BSR (när de har rabatt) eller vad du har nära. Känns mer som den borde göra från fabrik.
Behövs verkligen när växellådan saknar sport läge. :-)
#1609813
BSR > 270hk/394nm -- runt 4543kr(för trim) + ppc3 som ligger på 1540kr (för att kunna avaktivera trim / aktivera tillbaka, även uppdatera vid behov.
Polestar > mellan 200-260hk -- (kollar man sen polestar egna sida: 240/370nm - rabatt just nu 7500kr
tuningchip : 260hk/395nm - 4900kr(rabatt just nu)

med flera.
#1609815
PPC3 behövs inte, inga uppdateringar.
GDM och Speedparts kostar runt 3000kr om man bor i närheten.
Annars är det väl Ricaab som gäller i Götet.

Polestar ger mindre Nm (bara 20Nm) det som känns mest.
I övrigt är skillnaderna små mellan övriga mjukvaror.
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]