Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag är ny här på forumet då jag nu äger min första volvo sedan min gamla 740 brann upp på E20 för 25 år sen.
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.

Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?
HOF82 skrev: Idag, 15:36 Hej, jag är ny här på forumet då jag nu äger min första volvo sedan min gamla 740 brann upp på E20 för 25 år sen.
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.

Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?
Det företag jag kan rekommendera är BSR: https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/1 ... -b-5254-t8 det finns säkert andra företag men inget jag själv har erfarenhet av.
Polestar kör jag med, då är det inte lika snäva toleranser som ex BSR.
Man vill ju kunna köra med tungt släp genom Sahara Eller Norges branta backar utan att det blir några problem, BSR tar ut mer effekt, men i mitt tycke är Polestar säkrare, dessutom går den registrera.
Man kan ju hoppas att växellådan har fått ny olja någon gång under alla dessa år/mil, det är inget som ingår i servicen då Volvo hävdar att oljan inte behöver bytas.

Hur som helst, jag har Polestar i min V60 som lades in när bilen var hyfsat ny.
2021 lät jag lägga in BSR och har nu kört nästan 12000 mil med detta (bilen har rullar 24400 mil) på många och långa resor runt om i Europa.
Förra sommaren drogs en husvagn 600 mil t/r till Nordkap, inte heller det var några problem.

Man vet ju aldrig innan om något kan hända men om man inte konstant pressar bilen så bör det väl hålla.
En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]