- Idag, 15:36
#1609741
Hej, jag är ny här på forumet då jag nu äger min första volvo sedan min gamla 740 brann upp på E20 för 25 år sen.
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.
Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?
Bilen i fråga är en V70 från 2009 med 2.5ft motorn parad med en automatlåda, som gått strax över 30k mil.
Jag har ägt bilen i några veckor och är mycket nöjd än så länge, jag fick den till mycket bra pris för det var några saker som behövde fixas, så nu har jag bytt bussningar, fixat hjulinställningen, reparerat magnetkopplingen samt bytt multi och ac rem inkl spännare och allt där till. Känns nu som en ny bil att köra, bekväm, tyst och rolig att köra. Den gick igenom besiktningen nyss och kontrollanten var förvånad att det inte glappade nåt på en såpass gammal bil som gått en hel del.
Resan Göteborg-Halmstad-Göteborg häromdagen var rena njutningen jämfört med 9-5an jag hade innan.
Jag skriver detta för att för att påvisa att jag börjat i rätt ände och sett till att bilen är frisk och duglig i övrigt innan jag, som titeln på tråden vittnar om, funderar på en motoroptimering från Polestar eller ett annat företag med erfarenhet.
Jag vill innan dess vara så säker på att motorn är i så gott skick det går, så min fråga är, vad ska jag kolla upp? Finns det några detaljer som oftast slits eller går sönder, på 9-5an som exempel så kloggade vevhusventilationen igen, kopplingar i vacuumsystemet var underdimensionerade med mera.
Finns det nåt sånt på flexifuel motorn som ofta behöver fixas eller kontrolleras?