PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
Soleneoiden är död men av till får man liv i den,med multimeter noll motstånd sen helt plötsligt visar den på motstånd.Kan man köpa en 6 volt ej orginal o sätta dit.Finns bara 12 volts o köpa som ny.
Verkar vara nån glappkontakt iden.mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Amazonen det amerikanska Autolite elsystem. Bosch elsystem kom med B16 motorn
av LarsBd
Glapp kan vara så enkelt som en dålig lödning. Kolla anslutningarna och vid behov plocka isär och titta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tidigare PV hade mm gänga på vissa delar som Volvo tillverkade själv. Varit med om att det var 5/8 UNC mutter på en sida till framhjulslagret och M16 på andra sidan. Dessa är så lika att dom kan förväxlas. Kan även vara så att det fanns mm på motor/växellåda. Kan kanske hänga ihop med när dom började använda höger gänga på samtliga bromstrummor i början på 50-talet.
För att enkelt kolla om det är mm eller UNC så jämför med mm skruv I samma storlek, UNC är alltid grövre gänga.
T.ex
M12 (Metrisk gänga):
Diametern är 12 mm.
Stigningen är 1,75 mm, vilket innebär att varje varv på gängan flyttar skruven 1,75 mm i längd.
M-gängor används ofta i Europa och många andra delar av världen.
UNC 1/2 (Unified National Course):
Diametern är 1/2 tum, vilket motsvarar ungefär 12,7 mm.
UNC 1/2 har 13 gängor per tum, vilket innebär att stigningen är ungefär 1,91 mm.

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]