PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
#1605928
Soleneoiden är död men av till får man liv i den,med multimeter noll motstånd sen helt plötsligt visar den på motstånd.Kan man köpa en 6 volt ej orginal o sätta dit.Finns bara 12 volts o köpa som ny.
Verkar vara nån glappkontakt iden.mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1608441
Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Amazonen det amerikanska Autolite elsystem. Bosch elsystem kom med B16 motorn
av LarsBd
#1608467
Glapp kan vara så enkelt som en dålig lödning. Kolla anslutningarna och vid behov plocka isär och titta.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609793
Tidigare PV hade mm gänga på vissa delar som Volvo tillverkade själv. Varit med om att det var 5/8 UNC mutter på en sida till framhjulslagret och M16 på andra sidan. Dessa är så lika att dom kan förväxlas. Kan även vara så att det fanns mm på motor/växellåda. Kan kanske hänga ihop med när dom började använda höger gänga på samtliga bromstrummor i början på 50-talet.
För att enkelt kolla om det är mm eller UNC så jämför med mm skruv I samma storlek, UNC är alltid grövre gänga.
T.ex
M12 (Metrisk gänga):
Diametern är 12 mm.
Stigningen är 1,75 mm, vilket innebär att varje varv på gängan flyttar skruven 1,75 mm i längd.
M-gängor används ofta i Europa och många andra delar av världen.
UNC 1/2 (Unified National Course):
Diametern är 1/2 tum, vilket motsvarar ungefär 12,7 mm.
UNC 1/2 har 13 gängor per tum, vilket innebär att stigningen är ungefär 1,91 mm.

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]