Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopush
Hej!

Jag har köpt mig en v70 2014 d4 framhjulare, nyligen så klämde höger bromsok fram fast sig helt så det byttes och skivor o belägg på båda sidor fram byttes, efter bara någon timme började samma broms ligga på igen och en vän tipsade om att byta oket på vänster sidan ifall det gör så det spökar med trycket på bromsarna men inget har blivit bättre.. har nu alltså fått byta skivor igen (beläggen såg fortfarande bra ut) och ändå ligger höger broms fram på igen o skrapar! Någon som kanske vet vad problemet kan vara? Dyrt börjar det bli nu
av Lövet
Var det ett helt nytt ok på höger sida eller något begagnat?

Det känns som att antingen är oket dåligt, eller så skedde något vid monteringen som är fel.
av Leopush
Lövet skrev: lör 17 maj 2025, 12:32 Var det ett helt nytt ok på höger sida eller något begagnat?

Det känns som att antingen är oket dåligt, eller så skedde något vid monteringen som är fel.
helt nytt ok på båda sidorna och monterat av polaren som är mekaniker på bilia så väldigt liten sannolikhet att det monterats fel, kan fått ett måndags exemplar på oket däremot
Känns lite tidigt att få det problemet med slangarna på en -14 men allt kan väl hända. Om du hissar upp bilen, känn om bromsen ligger på genom att snurra hjulet. Lätta på luftnippeln på bromsoket. Släpper bromsen då så är det troligtvis problem med slangen.
binkie skrev:Känns lite tidigt att få det problemet med slangarna på en -14 men allt kan väl hända.
Det kanske det är? Jag har aldrig råkat ut för det så jag vet inte om tio år är en kort eller lång tid i sammanhanget. Jag har bara hört talas om problemet och andra saker verkar redan vara provade här.
Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsolja genom luftnippeln och kolla om bromsen släpper. Om bromsen släpper kan det vara bromsslangen eller ABS enheten som felar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ett löst bromsok kan man testa genom att lägga en lämplig (hyvlad) träkloss i gapet och lägga på tryckluft på röranslutningen så att klossen kläms fast av kolven. Sen tar man bort tryckluften och då ska kolven gå tillbaka såpass att klossen ramlar ur av egen kraft. Gör den inte det så är det bara att reklamera (eller renovera) bromsoket..
På ett friskt ok så drar o-ringen tillbaka kolven ca 0.5mm när hydraultrycket försvinner. Man kan se med blotta ögat att kolven backar en liten aning.
Har själv fått reklamera sprillans nya ok som inte gjorde så.. De var från ett blått varuhus. :-/
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389#p1367389

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Stötdämpare bak

10 000 kr. hos verkstaden när "konsolen&[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]

I Finland är det 5 år som gäller🙄