Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Batteridrivet är vad det är. Om de inte kostar rejält ska man inte inbilla sig att det går att lossa hjulmuttrar med dem.
Jag fick flytta slangen till oreglerade uttaget för att få loss en av mina skruvar den här våren när jag körde med min pneumatiska mutterdragare. Den är ändå specificerad till strax över 1000 Nm, om jag inte minns fel (modellen finns inte längre som ny). För övrigt förkortas newtonmeter Nm, inget annat.

En adapter som den visade för att gå från sexkant till Torx fungerar som en momentbegränsarstav. Skaffa ett Torxverktyg som sätts direkt på mutterdragaren istället. Finns sådana för mutterdragare (svarta). Jag har momentbegränsarstav när jag drar åt. Sitter den på när jag ska lossa får jag inte bort någonting alls.
SnurreSprätt skrev: Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, drar klockrent både åt och lossa. Den är specad till 300-400nm nånting (minns inte siffra nu men där i mellan iaf).
Jag har också en 18V Ryobi och hittills efter 4-5 år har den aldrig misslyckats att dra loss en korrekt dragen hjulbult/mutter.

/Thomas
Funk skrev:
SnurreSprätt skrev: Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, drar klockrent både åt och lossa. Den är specad till 300-400nm nånting (minns inte siffra nu men där i mellan iaf).
Jag har också en 18V Ryobi och hittills efter 4-5 år har den aldrig misslyckats att dra loss en korrekt dragen hjulbult/mutter.

/Thomas
Jag har också en Ryobi 18V. Har aldrig misslyckats att slå loss någon hjulbult/mutter.
Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som upplevdes som problem med. Har dragit/lossat allt i från vanliga std bultar/muttrar med hederlig skalle, till smidda special grejer med typ Torks fast åt andra hållet (minns inte vad den varianten av fattning heter), insekts skalle, std Torx etc och aldrig stött på några problem. Kör med 4 alt 5Ah batteri ska också tilläggas.
En annan sak som kanske också är värt att nämna, detta är Inte någon super special historia från Ryobi utan en rätt billig "svensson" maskin som inte kostade några tusentals kronor. Tror jag degade 1000-1500kr för den ren (utan batteri) eller nått sånt.
En adapter som den visade för att gå från sexkant till Torx fungerar som en momentbegränsarstav. Skaffa ett Torxverktyg som sätts direkt på mutterdragaren istället. Finns sådana för mutterdragare (svarta). Jag har momentbegränsarstav när jag drar åt. Sitter den på när jag ska lossa får jag inte bort någonting alls.

Kanske är så att det är omvandlaren som är felet, nån form av fjäderstål kanske, förklarar ju en hel del isf, men som jag skrev så funkar det ju utmärkt på sexkant skalle och då med 20cm förlängning på. Batteruet är ett 2 amp så ett 4 amp skulle inte skada, det kostar dock lika mycket nästan som maskinen gjorde, köpte den för att man just nu fick med batteri och laddare på köpet så det landade på 1054kr för allt. Ang torxen föresten är denna 10 uddig , hittar bara 6 uddig när jag letade efter en torx med 1/2 fattning, nån som vet varför man valt 10 udd och var hittar man det, eller är det nån special tro ?
av tlars
tlars skrev:En adapter som den visade för att gå från sexkant till Torx fungerar som en momentbegränsarstav. Skaffa ett Torxverktyg som sätts direkt på mutterdragaren istället. Finns sådana för mutterdragare (svarta). Jag har momentbegränsarstav när jag drar åt. Sitter den på när jag ska lossa får jag inte bort någonting alls.

Kanske är så att det är omvandlaren som är felet, nån form av fjäderstål kanske, förklarar ju en hel del isf, men som jag skrev så funkar det ju utmärkt på sexkant skalle och då med 20cm förlängning på. Batteruet är ett 20v 2 amp så ett 4 amp skulle inte skada, det kostar dock lika mycket nästan som maskinen gjorde, köpte den för att man just nu fick med batteri och laddare på köpet så det landade på 1054kr för allt. Ang torxen föresten är denna 10 uddig , hittar bara 6 uddig när jag letade efter en torx med 1/2 fattning, nån som vet varför man valt 10 udd och var hittar man det, eller är det nån special tro ?

En adapter som den visade för att gå f[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]