Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Batteridrivet är vad det är. Om de inte kostar rejält ska man inte inbilla sig att det går att lossa hjulmuttrar med dem.
Jag fick flytta slangen till oreglerade uttaget för att få loss en av mina skruvar den här våren när jag körde med min pneumatiska mutterdragare. Den är ändå specificerad till strax över 1000 Nm, om jag inte minns fel (modellen finns inte längre som ny). För övrigt förkortas newtonmeter Nm, inget annat.

En adapter som den visade för att gå från sexkant till Torx fungerar som en momentbegränsarstav. Skaffa ett Torxverktyg som sätts direkt på mutterdragaren istället. Finns sådana för mutterdragare (svarta). Jag har momentbegränsarstav när jag drar åt. Sitter den på när jag ska lossa får jag inte bort någonting alls.
SnurreSprätt skrev: Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, drar klockrent både åt och lossa. Den är specad till 300-400nm nånting (minns inte siffra nu men där i mellan iaf).
Jag har också en 18V Ryobi och hittills efter 4-5 år har den aldrig misslyckats att dra loss en korrekt dragen hjulbult/mutter.

/Thomas
Funk skrev:
SnurreSprätt skrev: Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, drar klockrent både åt och lossa. Den är specad till 300-400nm nånting (minns inte siffra nu men där i mellan iaf).
Jag har också en 18V Ryobi och hittills efter 4-5 år har den aldrig misslyckats att dra loss en korrekt dragen hjulbult/mutter.

/Thomas
Jag har också en Ryobi 18V. Har aldrig misslyckats att slå loss någon hjulbult/mutter.

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!