Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hultan
Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som har problem med misständningar. Misständningarna är som värst när bilen är riktigt varmkörd och den står på tomgång. Bilen kan också rycka till nån gång medan man kör men mest vid låga varv i så fall. Inga felkoder på bilen och ingen motorlampa är igång.

Bra att veta är att bilen har ett ATM400-kit och är mappad av Autotech med både en E85-mapp och en BF98-mapp. Problemen uppstod/blev värre när jag bytte till bensinmappen. Har testat att byta plats på spolar och tändstift utan att problemet flyttat på sig. Att flytta på spridare flyttade problemet till en annan cylinder dock kvarstod misständningarna även efter att ha testat och byta de "felande" spridarna med några av de extra spridarna (Siemens deka 630cc) som jag har liggandes. Någon som har några idéer och tankar kring vad problemet kan vara? All hjälp uppskattas!
Har du fått spridarna testade? Alltså kollat sprutbild och mängd bränsle dem ger? Om problemet flyttar sig när du byter plats på spridarna så skulle jag börja att få dem kontrollerade.
av Hultan
Gjorde en service och kontroll av spridarna på BJP race när jag först upptäckte problemet. Upplevde att det hjälpte först men problemen kom tillbaka väldigt fort så frågan är om det ens gjorde något. Har även provat att byta ut spridarna tillhörande de cylindrar som misstänt utan att det hjälpt. Kan ju vara så att spridarna jag bytt till också varit dåliga men det känns högst otroligt
Spridare som legat länge, speciellt om man kört med E85 kan strula. Men om du satt i ett helt set med spridare som är genomgångna och problemet inte försvinner så lär ju inte spridarna vara boven i dramat.

Kollat kablaget till tändspolarna? Dem brukar kunna brännas sönder med tiden och orsaka en del mysko fenomen
Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser ut?
Är ryck/misständningarna mer påtagliga när du belastar mer ordentligt från låga varv eller typ same same även om du gasar på mjukt upp i varv registret? (typ går på hårt med gasen redan från säg 2000rpm och uppåt, Vs samma men mer försiktigt).
Sväng förbi nån besiktningsstation/verkstad och fråga lite gulligt om du får göra ett snabbt avgasprov och se hur avgasvärdena ser ut.

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]

Som alltid när man får en felkod sparar[…]