Moderator: Moderatorer

Slutförde andra etappen av operation Driftwood och V90 armstöd. Hade välbehövlig hjälp av brorsan då det var lite pillrigare än jag trodde. Men till skillnad från de andra jag sett online som haft den mekaniska växelspaken var det mycket smidigare att lossa mittkonsolen. Lite tacksamt att man inte har helt elektriska säten då de åkte fram och tillbaka rätt så frekvent.
Det som inte visats nån annanstans är att man behöver borra 3 nya hål för att kunna fästa den främre läderdelen från V90. Dessutom behövdes två nya skruvar som saknas i V60 kontra V90. Hade lite tur att det satt några i reservmugghållaren som jag kunde ta.
För två personer tog det 2.5h allt som allt.
Tack @theodorkalin för inspirationen!
Bilagor
IMG_9982.jpeg
IMG_9982.jpeg (1.87 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9989.jpeg
IMG_9989.jpeg (5.39 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9990.jpeg
IMG_9990.jpeg (3.49 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9991.jpeg
IMG_9991.jpeg (3.64 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9992.jpeg
IMG_9992.jpeg (3.26 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9993.jpeg
IMG_9993.jpeg (3.55 MiB) Visad 245 gånger
IMG_9997.jpeg
IMG_9997.jpeg (2.57 MiB) Visad 245 gånger
IMG_0001.jpeg
IMG_0001.jpeg (3.05 MiB) Visad 245 gånger
Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte var lika lätt som tänkt.

Första stället (i Skärholmen, som jag bytte på förra året) hade inte kvar någon billyft, det var en ren tvätthall numera.
Sen fortsatt det med diverse "motgångar" i Stuvsta, Haninge och Farsta, var det inte fullt så fanns det inga "spillvagnar" som olja töms i. Balansera med en hink är jag inte så intresserad av.
Andra hallar hade enbart billyft som lyfter bilen "på magen" med hjulen fritt hängande, jag vill ha en billyft som man lyfter med hjul och allt. Det känns stabilare och mindre "skadligt". :-)

På bilden är vi i Tyresö, bra ramp och "spillvagn" men ingen av billyftarna kunde lyfta min bil trots att de nyligen hade servats och har 2 tons kapacitet.

Får nog åka vidare mot Tumba eller Södertälje snart...
.
20250518_142840_copy_2000x1500.jpg
20250518_142840_copy_2000x1500.jpg (1.22 MiB) Visad 107 gånger
Hemma i byns gds-hall får man numera skriva på ett papper när man ska köra lyften, minns inte av vilken anledning.
Börjar bli dyr timtaxa.

Jag är glad att lyften finns kvar men börjar snegla mot en portabel saxlyft från Verktygsboden att ha hemma.
fjohan82 skrev: Idag, 16:26 Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte var lika lätt som tänkt
Dags att skaffa en olje pump?? Då kan du byta oljan hemma. Jag har en enkel handpump, men det finns både elektriska och kompressor drivna (tryckluft).
Lärde mig att använda handpump när jag gjorde lumpen i flottan på 70-talet. Där kommer man inte åt någon plugg. "Min" båt hade 2st Volvo MD40 6-cylinder diesel motorer och jag fick byta efter 50 timmar. Det blev några byten under en sommar
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Jallemet skrev: Idag, 17:11 Hemma i byns gds-hall får man numera skriva på ett papper när man ska köra lyften, minns inte av vilken anledning.
Börjar bli dyr timtaxa.

Jag är glad att lyften finns kvar men börjar snegla mot en portabel saxlyft från Verktygsboden att ha hemma.
Det var samma sak här att man fick sätta en kråka på ett papper.
En av punkterna var att de kunde debitera med 3K för städning och sanering om platsen inte lämnades i det skick som var innan, totalt tror jag det var 6-7 olika punkter.
I just denna hallen var "lyftpriset" typ 220 kr sen tillkom en minuttaxa på 3-3,50 kr, tidigare fanns varken pappret eller det fasta "lyftpriset".

Kan tyckas märkligt att ha ett upplägg likt detta men om man har sett hur det ser ut på sina håll så förstår man att de måste göra något.
lennarte skrev: Idag, 17:22
fjohan82 skrev: Idag, 16:26 Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte var lika lätt som tänkt
Dags att skaffa en olje pump?? Då kan du byta oljan hemma. Jag har en enkel handpump, men det finns både elektriska och kompressor drivna (tryckluft).
Lärde mig att använda handpump när jag gjorde lumpen i flottan på 70-talet. Där kommer man inte åt någon plugg. "Min" båt hade 2st Volvo MD40 6-cylinder diesel motorer och jag fick byta efter 50 timmar. Det blev några byten under en sommar
Det hade säkert varit smidigt men jag har ingen riktigt bra plats för att greja med det.
Sen får man ju kolla hur mycket olja det går att få ur motorn med pump, en förutsättning är att det inte lämnas kvar något så man överfyller.
Sen ska det iväg till miljöstation i separat kärl...
Ja, tanken är absolut bra men tveksamt om det kan funka för mig.
@fjohan82, Dags att byta på hemmaplan? Gjorde så förra året och kommer fortsätta med det. Dock, så är det 70st andra bilar i garaget under lägenheterna så man får ha lite respekt och städa efter sig. Tänker att jag byter nästa månad och tar ett byte i lådan med då
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? Gjo[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]