Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
#1609453
Nu har jag allt klart för mig kring vad motorrenoveringen gick på – 25 976 kr.
Det blev en dyr renovering, men man hade kunnat komma undan billigare. Jag beställde mycket direkt från Volvo istället för från AUTODOC, mest för att jag inte orkade vänta.

Jag kommer att ladda upp alla kvitton med artikelnummer när bilen är körbar igen. Växellådan åker på nästa vecka och då lyfter jag i motorn.

Är det någon här som har tips på inkörningsolja? Man brukar väl köra med det första 10 milen för att få ringarna att slita in sig ordentligt, eftersom vanlig olja innehåller friktionstillsatser som kan motverka det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609456
Gutten23 skrev:Är det någon här som har tips på inkörningsolja? Man brukar väl köra med det första 10 milen för att få ringarna att slita in sig ordentligt, eftersom vanlig olja innehåller friktionstillsatser som kan motverka det.
Inkörnings olja fanns förr I tiden. När det var väääldigt noga med inkörning. Men det är väl 40 - 50 år kanske mer sedan nu. Är du orolig för att köra på en modern olja när det är nyrenoverat, varför ska du då köra på en sådan senare. Oljan blir inte bättre av att motorn blir "inkörd".
Angående kolvringarna, har du bara mätt upp rätt spel i kolvringsspelet så är det bara att "köra på", och med vanlig olja.
På nya bilar rekommederar dom sedan många år inget extra oljebyte bara fär att bilen är ny. Utan första oljebyte kommer vid första servicen. Vid 1500 - 3000 mil.
av Gutten23
#1609464
Okej, så jag kör på vanlig olja då? Jag har mätt kolvringsgapet, och det verkar ligga bra till utifrån vad jag läst. Det fanns inga specifika rekommendationer för gapet från Volvo.
#1609530
lennarte skrev: Igår, 12:43
Gutten23 skrev:Är det någon här som har tips på inkörningsolja? Man brukar väl köra med det första 10 milen för att få ringarna att slita in sig ordentligt, eftersom vanlig olja innehåller friktionstillsatser som kan motverka det.
Inkörnings olja fanns förr I tiden. När det var väääldigt noga med inkörning. Men det är väl 40 - 50 år kanske mer sedan nu. Är du orolig för att köra på en modern olja när det är nyrenoverat, varför ska du då köra på en sådan senare. Oljan blir inte bättre av att motorn blir "inkörd".
Angående kolvringarna, har du bara mätt upp rätt spel i kolvringsspelet så är det bara att "köra på", och med vanlig olja.
På nya bilar rekommederar dom sedan många år inget extra oljebyte bara fär att bilen är ny. Utan första oljebyte kommer vid första servicen. Vid 1500 - 3000 mil.
Vad jag har läst mig till nu är att egenrenoverade motorer oftast behöver inkörningsolja, till skillnad från fabriksnya motorer. Om man renoverar en motor bör man helst köra med inkörningsolja, eftersom ringarna annars inte sätter sig lika bra. Vanlig motorolja innehåller ofta friktionsmodifierare och andra additiv som skapar en för bra oljefilm. Det gör att kolvringarna glider istället för att nötas in ordentligt, och då blir honingen polerad innan ringarna hunnit slitas in ordentligt.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]