Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag allt klart för mig kring vad motorrenoveringen gick på – 25 976 kr.
Det blev en dyr renovering, men man hade kunnat komma undan billigare. Jag beställde mycket direkt från Volvo istället för från AUTODOC, mest för att jag inte orkade vänta.

Jag kommer att ladda upp alla kvitton med artikelnummer när bilen är körbar igen. Växellådan åker på nästa vecka och då lyfter jag i motorn.

Är det någon här som har tips på inkörningsolja? Man brukar väl köra med det första 10 milen för att få ringarna att slita in sig ordentligt, eftersom vanlig olja innehåller friktionstillsatser som kan motverka det.
Gutten23 skrev:Är det någon här som har tips på inkörningsolja? Man brukar väl köra med det första 10 milen för att få ringarna att slita in sig ordentligt, eftersom vanlig olja innehåller friktionstillsatser som kan motverka det.
Inkörnings olja fanns förr I tiden. När det var väääldigt noga med inkörning. Men det är väl 40 - 50 år kanske mer sedan nu. Är du orolig för att köra på en modern olja när det är nyrenoverat, varför ska du då köra på en sådan senare. Oljan blir inte bättre av att motorn blir "inkörd".
Angående kolvringarna, har du bara mätt upp rätt spel i kolvringsspelet så är det bara att "köra på", och med vanlig olja.
På nya bilar rekommederar dom sedan många år inget extra oljebyte bara fär att bilen är ny. Utan första oljebyte kommer vid första servicen. Vid 1500 - 3000 mil.
Okej, så jag kör på vanlig olja då? Jag har mätt kolvringsgapet, och det verkar ligga bra till utifrån vad jag läst. Det fanns inga specifika rekommendationer för gapet från Volvo.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]