NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Symbolen för avgasreningssystem lyser och tycker att man ska besöka verkstaden.

1. Kan man misstänka att EGR-ventilen är trasig?
2. Är det möjligt att reparera den eller måste den bytas av verkstad? Är det en dyr historia?
3. Är det riskfyllt att köra med bilen när symbolen är tänd?

Tack på förhand!
IMG_0875.jpeg
IMG_0875.jpeg (68.49 KiB) Visad 1360 gånger
Hallå!
Det där ju motorlampan som lyser kan vara allt från ett vaccumläckage till ja vad som helst, hur länge har du åkt med lampan tänt. Kan vara så att den slocknar efter ett par omstarter och några mil. Har hänt mig någon gång. Så länge den är gul och bilen känns som den ska kan du använda bilen, men vad jag ser så är det dags för service så be dem att läsa av bilen då och kanske få ett kostnadsförslag om det är något som behöver repareras.
Mvh///Micke.E
20FJan skrev: lör 10 maj 2025, 10:32 Om bilen går bra som den brukar är det ingen omedelbar fara. Vilket fel det är lär man läsa ut felkoder för, för att kunna få en ledtråd.
Tack för ditt svar. Det är inte min bil, så vi får se om den tas in på verkstad för check. Men idag slocknade lampan/symbolen konstigt nog.
MickeEng skrev: lör 10 maj 2025, 13:32 Hallå!
Det där ju motorlampan som lyser kan vara allt från ett vaccumläckage till ja vad som helst, hur länge har du åkt med lampan tänt. Kan vara så att den slocknar efter ett par omstarter och några mil. Har hänt mig någon gång. Så länge den är gul och bilen känns som den ska kan du använda bilen, men vad jag ser så är det dags för service så be dem att läsa av bilen då och kanske få ett kostnadsförslag om det är något som behöver repareras.
Mvh///Micke.E
Hej Micke och tack för ditt svar!

Det är inte min bil, utan en väns. Den tändes häromdagen. Idag hade den slocknat konstigt nog.

Ja, jag trodde också det var motorlampam, men om man kollar i instruktionsboken (se bifogad bild) så betyder den ”Fel i bilens avgasreningssystem”, vilket jag tolkar som att det skulle kunna vara EGR-ventilen?

Enligt serviceboken är senaste servicen gjord för ca 3000 mil sedan (har ni gått drygt 21 000 mil. Men det finns en osäkerhet huruvida det faktiskt kan ha gjort en service senare än så, men att den inte noterats i häftet. Det sägs också att verkstaden som senast gjorde servicen inte hade möjlighet att kunna släcka informationen om att service ska göras. Då är det ju naturligtvis ingen auktoriserad verkstad som gjort servicen heller.

Till saken hör att jag fick fylla på 3 liter (!) olja för en vecka sedan ungefär. Att motorn bara snurrade runt var ett under tycker jag. Jag kör oljan rinna ner ordentligt och startade även motorn nån gång i samband med att jag fyllde på. Trodde inte mina ögon. Men 3 liter gick i. Nu är oljenivån något över max, men tror väl inte det är några problem. Har förstått att den här motorn dricker mycket olja?
”Fel” men det är gott om prylar som ingår i och styr avgasreningen. Behöver inte ens vara fel på komponenter för att tända lampan. Kan vara så enkelt som dåligt/fel bränsle. Troligen är det något annat. Eftersom lampan slocknat så kanske det var någon tillfällig hicka bara. Hur som helst är felkoder den enklaste vägen att gå för att få någon ledtråd om vad det kan vara.
Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m). Kanske tändstift. Avgasläck före katalysatorn (kan vara väldigt små) tänder lampan. Min erfarenhet (kört på E85 i många år) är att den är känsligare (för tjyvluft) när man kär på etanol. Jag har kört min 745-a på E85 i 12 -13 år ock innan dess hade jag farsans gamla 144 i flera år. Slapp hälla i blyersättning när jag körde den på E85
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]