MickeEng skrev: ↑lör 10 maj 2025, 13:32
Hallå!
Det där ju motorlampan som lyser kan vara allt från ett vaccumläckage till ja vad som helst, hur länge har du åkt med lampan tänt. Kan vara så att den slocknar efter ett par omstarter och några mil. Har hänt mig någon gång. Så länge den är gul och bilen känns som den ska kan du använda bilen, men vad jag ser så är det dags för service så be dem att läsa av bilen då och kanske få ett kostnadsförslag om det är något som behöver repareras.
Mvh///Micke.E
Hej Micke och tack för ditt svar!
Det är inte min bil, utan en väns. Den tändes häromdagen. Idag hade den slocknat konstigt nog.
Ja, jag trodde också det var motorlampam, men om man kollar i instruktionsboken (se bifogad bild) så betyder den ”Fel i bilens avgasreningssystem”, vilket jag tolkar som att det skulle kunna vara EGR-ventilen?
Enligt serviceboken är senaste servicen gjord för ca 3000 mil sedan (har ni gått drygt 21 000 mil. Men det finns en osäkerhet huruvida det faktiskt kan ha gjort en service senare än så, men att den inte noterats i häftet. Det sägs också att verkstaden som senast gjorde servicen inte hade möjlighet att kunna släcka informationen om att service ska göras. Då är det ju naturligtvis ingen auktoriserad verkstad som gjort servicen heller.
Till saken hör att jag fick fylla på 3 liter (!) olja för en vecka sedan ungefär. Att motorn bara snurrade runt var ett under tycker jag. Jag kör oljan rinna ner ordentligt och startade även motorn nån gång i samband med att jag fyllde på. Trodde inte mina ögon. Men 3 liter gick i. Nu är oljenivån något över max, men tror väl inte det är några problem. Har förstått att den här motorn dricker mycket olja?