Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan börja sätta ihop toppen i morgon, äntligen.......
Användarvisningsbild
av lennarte
Ventiltätningar och ventiler på plats. 2 olika fabrikat på avgasventilerna, men det är där ingen som ser sedan...... Satt i stiften och hällt i bensin i förbränningsrummen för att se om det är tätt. Det rann i alla fall inte rakt igenom. Det var ett sa--ns pill att få ihop, har aldrig sett så små knaster. Och så många. Kolla på förbränningsrummen på cylinder 2 och 3, dår har nog varit ett motorhaveri innan. Ser ut som där har legat bitar av kolvringar en gång i tiden. Men nu är kolvarna och ringarna hela och täta, kollade det (med bensin) så fort jag fått av topplocket
20250509_141127.jpg
20250509_141127.jpg (3.92 MiB) Visad 1762 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Varit ute och grejat lite idag också. Köpt ny bälg mellan grenrör ock katalysator. Där har någonvarit och grejat under åren så nya bäljen var för kort. Svetsade en avgasskarv (Biltema) i bälgen och kapade röret till katalysatorn så nu blir det en avgasklämma där där istället. Innan har man fått plocka bort styrväxlen fär att få bort katalysatorn. Monterat tillbaka ventil lyftarna och kamaxkarna. Nästa steg är att ta bort kamdreven ock byta packboxar där också (bytt till vevaxeln). Sedan lyfta på topplocket igen

Här sitter en toppackning i stål. Vanliga toppackningar ska ju läggas på torra. Men, förr i tiden när det var kopparpackningar skulle dom oljas in vid montering. Är det samma med stål packningar???? Denna är helt i stål, 2 eller 3 tunna stålbad. Kanske ha flytande packning vid olje ochvattenkanaler???
20250510_145127.jpg
20250510_145127.jpg (2.71 MiB) Visad 1079 gånger
Både topplock och blocket är planslipat med (o)moderna grejer. Våtslippapper och en träbit
😄😄😄
Bilagor
20250510_095847.jpg
20250510_095847.jpg (3.93 MiB) Visad 1047 gånger
lennarte skrev:Här sitter en toppackning i stål. Vanliga toppackningar ska ju läggas på torra. Men, förr i tiden när det var kopparpackningar skulle dom oljas in vid montering. Är det samma med stål packningar???? Denna är helt i stål, 2 eller 3 tunna stålbad. Kanske ha flytande packning vid olje och vattenkanaler???
Var ute idag på morronen och kollade på toppackningen. Det är 3 lager metall. Var även en monteringsanvisning med som förklarar en del, men ställer också fler frågor.
Det står länst ner : byt alltid topplock skruvarna. Byt alltid dom hydrauliska ventillyftarna
Brukar ni göra det ??? Står nederst att man ska byta/dränera lyftarna. Det är väl egentligen i så fall bara att "klämma ihop dom". Jag klämde ihop dom hydrauliska tryckarna på 745-an
när jag bytte toppackning på den för några år sedan. Mest för att "känna" på dom.
Brukar ni efterdra vinkeldragna topplocksskruvar? Det har i alla fall inte jag gjort innan
Svara gärna på dessa frågor ni som har jobbat med dessa "modernare" motorer
Nedan text är auto översatt

MONTERA ALDRIG OM SAMMA TOPPLOCKSPACKNING. ANVÄND INTE NÅGRA TÄTNINGSMEDEL OCH LIKLANDE PÅ TOPPLOCKSPACKNINGEN. DET ÄR VIKTIGT ATT BYTA TOPPLOCKSBULTARNA. SMÖRJ BULTARNA LÄTT I GÄNGAN OCH UNDER TOPPLOCKET.

DRA DRA BULTARNA ENLIGT ORDNINGEN OCH SYSTEMET SOM ANGIVS I DEN BIFOGADE TABELLEN.

NÄR EFTERÅTDRAGNING ÄR NÖDVÄNDIG: LOSSA BULTARNA MED DET SENASTE ANGEDA MOMENTET OCH GÖR DETTA EFTER 1000 TILL 1500 KM.

BYT ALLTID CYLINDER SKRUVARNA
TAPPA ALLTID AV/BYT HYDRAULISKA LYFTARE
Måndag morron och dags för mig en andra frukost...
Ska tillverka ett inställnings verktyg för kamaxlarna. Hittade en 5 mm plåt bit som var knappt 2 cm kort. Men en svets, borrmaskin och en vinkelslip löser man det mesta. Överst en bild hur det ska se ut och nederst så långt jag kommit nu. Funkar detta åker topplocket på idag 😁😁
thumb.jpeg
thumb.jpeg (18.2 KiB) Visad 177 gånger
20250512_100718.jpg
20250512_100718.jpg (3.18 MiB) Visad 177 gånger
Dags för en middags tupplur efter maten. Sedan ska jag ut och montera topplocket. Nu kan jag montera på kåpan över kamaxlarna som också är övre lager överfallen med kamaxlarna i fel läge (där det är minst tryck från vipparmana) och sedan vrida kamaxlarna till rätt läge och sätta dit verktyget och sedan (en annan dag) montera kamremmen.
Tittar man noga på bilden så ser man att avgaskammen inte ligger i lagringen utan några mm ovanför. Det är för i det läge där motorn är 0 ° har avgasveltilerna inte riktigt stängt och insugningsventilerna har precis börjat öppna
20250512_110534.jpg
20250512_110534.jpg (3.25 MiB) Visad 147 gånger
.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jiha
Otroligt inspirerande och intressant läsning. Grymt imponerad av både kunskapen och engagemanget! Så vill jag också kunna göra efter pensionen!🤜💥🤛🤩
Det gäller att börja i tid.
Klev in på en bilverkstad 1966 genom skolan. Gick i gamla folkskolan, måndag skolkök. Tisdag och onsdag praktik (i mitt fall då på bilverkstad). Torsdag, fredag och lördag undervisning (lördag bara halvdag). När jag kom hem vid middagstid på lördagen satt farsan och drack kaffe och pikade mig. Så du jobbar lördag......,och så skrattade han. Han hade då precis slutat jobba lördagar.....
Det var i en annan tid detta hände.
Då var USA den stora fienden och alla komuniststyrda länder var det synd om. Nixon var den största skurk som någonsin funnits och
Nikita Chrustjov hade varit i Harpsund och åkt en runda i den berömda ekan med Tage Erlander vid årorna........
Jag imponeras också över mängden jobb som läggs ner på en Scenic som rimligen inte kan vara värd många tusenlappar vid det här laget. Men det är ju en kulturgärning att hålla sådana här bilar rullande. Om några år är den kult!
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]