lennarte skrev:Här sitter en toppackning i stål. Vanliga toppackningar ska ju läggas på torra. Men, förr i tiden när det var kopparpackningar skulle dom oljas in vid montering. Är det samma med stål packningar???? Denna är helt i stål, 2 eller 3 tunna stålbad. Kanske ha flytande packning vid olje och vattenkanaler???
Var ute idag på morronen och kollade på toppackningen. Det är 3 lager metall. Var även en monteringsanvisning med som förklarar en del, men ställer också fler frågor.
Det står länst ner :
byt alltid topplock skruvarna. Byt alltid dom hydrauliska ventillyftarna
Brukar ni göra det ??? Står nederst att man ska byta/dränera lyftarna. Det är väl egentligen i så fall bara att "klämma ihop dom". Jag klämde ihop dom hydrauliska tryckarna på 745-an
när jag bytte toppackning på den för några år sedan. Mest för att "känna" på dom.
Brukar ni efterdra vinkeldragna topplocksskruvar? Det har i alla fall inte jag gjort innan
Svara gärna på dessa frågor ni som har jobbat med dessa "modernare" motorer
Nedan text är auto översatt
MONTERA ALDRIG OM SAMMA TOPPLOCKSPACKNING. ANVÄND INTE NÅGRA TÄTNINGSMEDEL OCH LIKLANDE PÅ TOPPLOCKSPACKNINGEN. DET ÄR VIKTIGT ATT BYTA TOPPLOCKSBULTARNA. SMÖRJ BULTARNA LÄTT I GÄNGAN OCH UNDER TOPPLOCKET.
DRA DRA BULTARNA ENLIGT ORDNINGEN OCH SYSTEMET SOM ANGIVS I DEN BIFOGADE TABELLEN.
NÄR EFTERÅTDRAGNING ÄR NÖDVÄNDIG: LOSSA BULTARNA MED DET SENASTE ANGEDA MOMENTET OCH GÖR DETTA EFTER 1000 TILL 1500 KM.
BYT ALLTID CYLINDER SKRUVARNA
TAPPA ALLTID AV/BYT HYDRAULISKA LYFTARE