Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
För ett tag sen när jag skulle iväg ifrån parkeringen hemma så startade bilen först som vanligt men direkt hörde jag på motorn att något var fel och den började gå riktigt illa och tappade varv. På kanske 5 sek var den död och verkar inte tända alls vid startförsök. Kollat säkringar, misstänkte bränslepump men den låter när man slår på tändning och det luktar bensin ur avgasröret vid startförsök.

Har försökt starta lite då och då men den verkar inte tända överhuvudtaget. Kört 10sek på startmotorn. Misstänkte då någon givare så har bytt den på kammen och den på vevaxeln utan framgång. Det är en bi-fuel och fick tips att tryckregulatorn kan läcka så den får för fet blandning med både bensin och gas men gassystemet är trycklöst och "läckslangen" löstagen för säkerhetsskull så den inte suger i sig nått där så jag tror inte det har med gassystemet alls att göra. Och man kan ju inte tvinga den starta på gas heller då den slår till gasen först när den tycker motorn e varm...

Tändspolar har jag bytt 4/5 och även om en till skulle gått nu så ska ju motorn starta eller åt minstone tända lite. När de andra fyra gick sönder kort efter varandra så var ju bilen ändå körbar på 4 cylindrar så misstänker inte tändspolarna denna gång...

Jag börjar fundera på kabelfel/jordfel men kan inte se några uppenbara konstigheter med skador eller lösa jordar.

Haft misstankar om det variabla kamdrevet med, bilen har haft problem med tongången lite till och från när man plötsligt släpper gasen under alla år jag haft den så då har jag misstänkt att drevet eller ventilen kan sega sig lite när man släpper gasen. Varvet dyker då för lågt innan den återhämtar sig sen är allt lugnt om den klarade svackan annars kan man få släppa kopplingen och låta den rulla igång igen om bilen var i rörelse och då är ju tongången helt normal sen. Men oavsätt vilken position drevet står i tycker jag man borde höra att den försöker tända och poffa lite men icke så jag vet inte om detta heller har med grundproblemet att göra.

Några tips på vad man ska prova härnäst?

Mvh
David
Man kanske ska ge sig på och försöka mäta bränsletrycket ändå vid "däcks ventilen", pumpen kanske ger för dåligt trots att de luktar soppa ur avgasröret för att den får för dålig blandning och inte kan tända?
Trasig Renault Scenic

Dags för en middags tupplur efter maten. Seda[…]

Var sitter den på en turbo?

Det här var ju kul! https://i.imgur.com/33[…]

Oscillerande maskiner är inte riktigt optimal[…]