Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1608301
Hej,

Önskar spara lite pengar på nästa service och vill beställa egna delar men hur vet jag vilka jag behöver? Är en riktig nybörjare när det gäller bilar. Detta är min första bil. Har en Volvo v90 2018 d3.
Behöver byta kamrem om 600 mil och bromsbelägg bak, förmodligen fram också. Kan någon hjälpa mig med vilka delar jag behöver beställa?

Tusen tack!!
#1608305
Kamrem:
Mitt råd är, om du låter en firma (Volvo?) göra det så låt dem ta alla delar.
OM det är någon del som går sönder inom garanti så kommer de behöva stå för ALLT arbete också.
Men är det din Egen del så kommer du få betala arbetet igen. Om du inte lyckas få säljaren av delen att ta den kostnaden, men det är inte så lätt alla gånger även om du må ha lagen på din sida.
Och arbetet är vad som kostar när det är kamremsbyte....
#1608307
Du skriver inte om du ska göra det själv eller lämna bort.

När jag beställer delar från utlandet till mina bilar dubbelkollar jag med svenska sidor med artikelnummer som Autoexperten och Mekonomen t.ex. för att minska risken att jag beställer fel delar.

Delar som kamremssats, multirem och vattenpump kan bli halva priset sen tillkommer glykolen.

Jag skruvar själv så timpriset kan jag inte beräkna men en firma oavsett om den är knuten till ett specifikt märke debiterar från 1000:-/h och uppåt.

På min D2 tar bytet max en timme, Volvo vill ha runt 6000:- för det totalt, jag betalade sist 1200:- för kamremskittet och 300:- för glykolen.

Bilen är 7 år gammal så jag vet inte vilken garanti som finns kvar, skulle en rem gå av och orsaka haveri tror jag ingen verkstad står upp för det.
#1608308
Just belägg är något de flesta skulle klara av att byta själva. Bara de få verktyg som behövs betalar sig vid första bytet och det blir pengar över. Hade hur som iaf beställt via Trodo och klickat i att de ska dubbelkolla att delarna passar ens kärra. Vanliga märken på belägg som fungerar är Ate, Trw, Zimmermann och Brembo tycker jag. Just Ate och Trw är väl de som Volvo köper via
#1608754
Det slutade med att jag bytte hela bromsarna på verkstaden nu så det plus service och däckbyte landade på 9100kr. Bytte dock inte kamremmen för har som sagt 600 mil kvar vilket för mig förmodligen är ca ett halvår bort.
Dock sa verkstaden (meca) att de inte utför jobbet om man kommer med egna delar :( någon som vet om det är så hos de flesta verkstäder eller om jag bara hade otur nu?
Hur svårt är det att byta kamremmen själv?
#1608888
Pehrpet skrev: mån 05 maj 2025, 18:33 Det slutade med att jag bytte hela bromsarna på verkstaden nu så det plus service och däckbyte landade på 9100kr. Bytte dock inte kamremmen för har som sagt 600 mil kvar vilket för mig förmodligen är ca ett halvår bort.
Dock sa verkstaden (meca) att de inte utför jobbet om man kommer med egna delar :( någon som vet om det är så hos de flesta verkstäder eller om jag bara hade otur nu?
Hur svårt är det att byta kamremmen själv?
Åker man till meca/mekonomen eller Volvo-åf-verkstäder med egna delar så brukar dom oftast säga nej(dom vill ju sälja sina "egna eller 3e parts delar som dom har samarbete med".

Åker du till en lokal verkstad som oftast behöver beställa hem delar (från autodoc, eller åker till mekonomen) etc har det alltid funkat att ta med sina egna delar sålänge delarna är rätt till din bil.
Jag brukar nästan 99.5% ta med egna delar och sen begär jag offert från firman vad det går på. från oljebyte till bromsar, multirem, kamrem etc så länge mekaniken är kapabel att utföra**

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]