Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Önskar spara lite pengar på nästa service och vill beställa egna delar men hur vet jag vilka jag behöver? Är en riktig nybörjare när det gäller bilar. Detta är min första bil. Har en Volvo v90 2018 d3.
Behöver byta kamrem om 600 mil och bromsbelägg bak, förmodligen fram också. Kan någon hjälpa mig med vilka delar jag behöver beställa?

Tusen tack!!
Kamrem:
Mitt råd är, om du låter en firma (Volvo?) göra det så låt dem ta alla delar.
OM det är någon del som går sönder inom garanti så kommer de behöva stå för ALLT arbete också.
Men är det din Egen del så kommer du få betala arbetet igen. Om du inte lyckas få säljaren av delen att ta den kostnaden, men det är inte så lätt alla gånger även om du må ha lagen på din sida.
Och arbetet är vad som kostar när det är kamremsbyte....
Du skriver inte om du ska göra det själv eller lämna bort.

När jag beställer delar från utlandet till mina bilar dubbelkollar jag med svenska sidor med artikelnummer som Autoexperten och Mekonomen t.ex. för att minska risken att jag beställer fel delar.

Delar som kamremssats, multirem och vattenpump kan bli halva priset sen tillkommer glykolen.

Jag skruvar själv så timpriset kan jag inte beräkna men en firma oavsett om den är knuten till ett specifikt märke debiterar från 1000:-/h och uppåt.

På min D2 tar bytet max en timme, Volvo vill ha runt 6000:- för det totalt, jag betalade sist 1200:- för kamremskittet och 300:- för glykolen.

Bilen är 7 år gammal så jag vet inte vilken garanti som finns kvar, skulle en rem gå av och orsaka haveri tror jag ingen verkstad står upp för det.
Just belägg är något de flesta skulle klara av att byta själva. Bara de få verktyg som behövs betalar sig vid första bytet och det blir pengar över. Hade hur som iaf beställt via Trodo och klickat i att de ska dubbelkolla att delarna passar ens kärra. Vanliga märken på belägg som fungerar är Ate, Trw, Zimmermann och Brembo tycker jag. Just Ate och Trw är väl de som Volvo köper via
Sensorring bak Volvo V40

Stort tack Erik! För att förtydliga s&ar[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]

Tvättat, får se hur det står sig […]