Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ankiz
#1608762
Hej!
Nu i veckan är det dags att beställa nya bilen och vi har bestämt oss för en V90 T6 recharge! Sitter och bygger olika varianter och det finns så mycket lull-lull som man villhöver men kanske inte behöver ;-) Vad hade ni inte klarat er utan i era bilar och vad känner ni i efterhand var ett onödigt tillval? Vill att bilen ska vara så tyst och bekväm som möjligt :-) Vilken klädsel hade ni valt idag? Tycker ullblandningen ser väldigt härlig ut men sambon säger skinn (har svart nappaläder idag)🙈
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1608785
Om jag hade beställt en V90 hade jag kryssat för laminerade rutor och aktivt chassi med luftfjädring bak, just för att försöka få en så behaglig bil som möjligt.
Även Teknik- och ljudpaket känns som något som ger vardagen ett lyft. :-)
Ullstolen är skön att sitta i men blir lite mer skålad än den vanliga standardstolen med läderklädsel, det är en smaksak vilket man föredrar.
Ventilerade nappastolen är min favorit (upplever den som mjuk och följsam och inte så hård och skålad som en sportstol) men då blir prispåslaget närmare 30K.
av UnleashFusion
#1608787
Lounge-paketet som innehåller ventilerad nappastol + B&W + massagefunktionen men då kan du inte välja teknikpaket(som innehåller 360 kamera + HK ljud) utan får separat lägga till 360 kamera för 5900kr.
laminerad + tonade rutor
50/50 aktivt chassi

om jag skulle köpa
#1608794
Jag valde till min beställda V90 T6 Recharge MY 2026: Teknikpaket, luftfjädring, tonade bakrutor, stänkskydd runt om, invändigt skyddspaket (mattor), dragkrok, motor + kupevärmare, vinterhjul originalfälg med Conti dubbfritt. Laminerade rutor kunde jag inte se bland tillbehörslistan. Om det finns så hade jag nog lagt till det.
#1608796
Tack för era svar! Det verkar som luftfjädring och laminerade rutor iaf är ett måste :-) Ventilerat läder vore ju väldigt trevligt så klart men då drar det verkligen iväg i pris som sagt… men kanske är värt det, vi tänker ju ändå ha bilen länge. Annars lutar det åt vanligt läder i nuläget. Teknikpaket ska vi ha för 360 kamera har vi nu och det är underbart!
Det är roligt det här men lite ångestframkallande för jag vill att det ska bli rätt 🙈
#1608798
LJN skrev: Igår, 06:37 Jag valde till min beställda V90 T6 Recharge MY 2026: Teknikpaket, luftfjädring, tonade bakrutor, stänkskydd runt om, invändigt skyddspaket (mattor), dragkrok, motor + kupevärmare, vinterhjul originalfälg med Conti dubbfritt. Laminerade rutor kunde jag inte se bland tillbehörslistan. Om det finns så hade jag nog lagt till det.
Laminerade rutor finns under Säkert och trygghet.
.
Screenshot_20250506_073719_SamsungInternet_copy_1080x2058.jpg
Screenshot_20250506_073719_SamsungInternet_copy_1080x2058.jpg (382.31 KiB) Visad 1597 gånger
#1608804
Av det som finns i min bil (köpte den begagnad, så jag har inte specificerat den) men som aldrig använts mer än för att prova att det fungerar så är det parkeringshjälpen. Bilen har stöd för halvautomatiskt fickparkering men det har jag bara provat, aldrig använt för att jag behövt funktionen.

Annars har jag nog använt det mesta, inklusive uttaget för 230 VAC vid baksätet och kylningen av handskfacket.
#1608861
Du verkar prioritera komfort och en behaglig körning. För detta finns flera val att överväga men vad man slutligen väljer är så klart individuellt. Förutom utrustning som luftfjädring och laminerade rutor rekommenderar jag det minsta möjliga hjulalternativet - 19x8,5” med däckdimension 255/40-19 är standard. Men även 18x8” för S/V90 (alternativt S/V60) fungerar ihop med ett gäng olika däckdimensioner för ökad komfort.

Utöver det hade jag avstått från panoramaglastak och åsidosatt Bowers & Wilkins för att istället fokusera på stol- och materialval du trivs med. Nog för att de ventilerade komfortstolarna med nappaläder (och med alternativet massagefunktion) utstrålar komfort, men sportstolarna med temperaturreglerande ullblandning kanske passar just dig bättre - provkör. Head-up-display är ett tillval som kan underlätta körningen i många situationer, samtidigt finns de förare som finner tekniken mer störande än underlättande. Slutligen: dragkrok hade jag personligen bara valt om jag hade behov av en.

För ett enklare bilägande kan jag rekommendera stänkskydd (31439243 och 31439244), kupémattor i plast (39822905) samt bagagerumsmattan i textil (32347044) för en något tystare kupé, inte minst vid transport av last.
#1608865
Komfort ja...
Jag gick från XC70 till XC90. Min XC90 har luftfjädring och stolar med elmanövrering i alla upptänkliga riktningar plus värme och ventilation.
De i XC70 var bekvämare att sitta i och fjädringsmässigt var den minst lika bekväm som den luftfjädrade XC90. Nu "led" den inte av att ha däck i dimensionen 275/40 R20, utan hade mer måttliga 235/55 R17. Men luftfjädringen som Volvo satt den kan inte kompensera för detta.

Båda bilarna behöver "tricks" för att gå bra med husvagn. XC70 sin nivåreglering bak, XC90 sin aktiva stötdämpning. XC70 fixade det automatiskt med nivåregleringen, på XC90 får jag tänka på att manuellt byta körläge varje gång jag startar.

Det tog mig tre månader att vänja mig av med att glo på den vanliga instrumentbrädan, men nu tittar jag på head-up displayen rutinmässigt. Den är bra.

Dragkroken på XC90 är smidig med sin elektriska låsning. Betydligt enklare att hantera än den som skulle plockas av och sättas dit på XC70.

Den fyrcylindriga VEA-maskinen i XC90 ger ett klent intryck. Inte för att den inte orkar (min är en 240 hk D5, jämfört med 230 hk D5 i XC70) men för att den låter som att den är alldeles för liten. Det var mer "orr" i femman i XC70, mer attityd av att "de här ska jag fixa".

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]