Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, framförallt när man står still.
Jag är dock inte hundra på att det är avgaser, men åt det hållet i alla fall.
Huvudvärk får man, så nått galet är det, som måste åtgärdas innan bilen kör nå mer.

Det varken hörs eller syns att det läker någonstans.
Jag har trycksatt avgassystemet och sprayat såpvatten över hela avgassystemet, grenrör & turbo, utan minsta bubbla.
Motorn är torr ovanför grenrör/turbo och det finns inget visuellt spår av läckage där omkring.

Skulle det kunna vara vevhusventilation som läker, hur kollar men det i så fall (det är svagt undertryck vid oljelocket nu)
Vad mer kan ge lukt i kupen och hur kontrollerar man det?

Bilen är en Volvo V70 T5

/Tacksam för alla typer av svar.
sicnarf skrev: Igår, 18:04 Garanterat vevhusventilationen då. Har du gjort plast handske testet över oljelocket?
Det känns som det, men samtidigt så har jag gjort plasthandsketestet över oljelocket och handsken vill lätt sugas in, vilket jag tolkar som korrekt.

Kan det vara så att den egentligen är tät, men att ett läckage gör att det verkar korrekt?
Någon som kan beskriva lukten av vevhusgaser?
Jämte oljepåfyllningen går en slang till vevhusventilationen, kolla röret den ansluter till, det är förmodligen mer eller mindre förintat.
(Man måste skruva bort täcklocket över toppen för att kunna se hela röret)

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]