Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:Har för mig jag har: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3639 i min M90
Den har jag också i min M90 i min S90.

Jag förstår inte varför man skulle vilja ha ATF eller motorolja i, det verkar blaskigt...
ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 70-talet. På föregångaren M40 var det växelllådsolja (SAE 80W-90). Dock hade overdrive växellådorna(M41 och M46) ATF olja hela tiden. Problemen med Volvos växellådor började med M47 (5-växlad) och M90 har liknande problem även omden är bättre än M47. Det har med konstruktionen att göra, på en 4 eller 5-växlad är 4-an en direkt växel som låser ihop ingående och utgående axel. På 5-ans växel belastas ett lager, precise som på alla andra växlar. Det finns andra (BMW t.ex) som har 5-an som direkt växel, dessa 5-växlade växellådor tål betydligt mer
SAE 80W-90 växellådsolja och SAE 20W-30 motorolja har ungefär samma viskositet. Det är andra saker som skiljer.
ATF tycker iallafall jag känns väldigt blaskig, men det är ju en subjektiv upplevelse, jag har aldrig reflekterat över viskositet på AFT-olja.

I min instruktionsbok står det att man skall ha Volvo 97308, vilken Valvolineolja ovan säger sig skall matcha.
MartinS skrev: Idag, 21:29 ATF tycker iallafall jag känns väldigt blaskig, men det är ju en subjektiv upplevelse, jag har aldrig reflekterat över viskositet på AFT-olja.

I min instruktionsbok står det att man skall ha Volvo 97308, vilken Valvolineolja ovan säger sig skall matcha.
Lite vårdslöst skrivet av mig. Jag skrev en jämförelse mellan motorolja och växellådsolja eftersom dom använder SAE. Volvo rekommederade förr antingen ATP typ F eller senare F/G eller motor olja SAE30 i sina manuella växellådor. Om man inte använde Volvos egen Volvo Thermo oil. Som det inte finns någon direkt översättning till.
Men som sagt, man kan inte se på SAE siffrorna mellan mototolja och växellådsolja vilken olja som är mest "blaskig".

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]