Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:Har för mig jag har: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3639 i min M90
Den har jag också i min M90 i min S90.

Jag förstår inte varför man skulle vilja ha ATF eller motorolja i, det verkar blaskigt...
ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 70-talet. På föregångaren M40 var det växelllådsolja (SAE 80W-90). Dock hade overdrive växellådorna(M41 och M46) ATF olja hela tiden. Problemen med Volvos växellådor började med M47 (5-växlad) och M90 har liknande problem även omden är bättre än M47. Det har med konstruktionen att göra, på en 4 eller 5-växlad är 4-an en direkt växel som låser ihop ingående och utgående axel. På 5-ans växel belastas ett lager, precise som på alla andra växlar. Det finns andra (BMW t.ex) som har 5-an som direkt växel, dessa 5-växlade växellådor tål betydligt mer
SAE 80W-90 växellådsolja och SAE 20W-30 motorolja har ungefär samma viskositet. Det är andra saker som skiljer.
ATF tycker iallafall jag känns väldigt blaskig, men det är ju en subjektiv upplevelse, jag har aldrig reflekterat över viskositet på AFT-olja.

I min instruktionsbok står det att man skall ha Volvo 97308, vilken Valvolineolja ovan säger sig skall matcha.
240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]