Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bil har varit lite trögväxlad och jag läste att det kan bero på att Volvo använde fel typ av fett på splinesen på ingående axeln vilket resulterar i att tryckplattan fastnar och gnider emot svänghjulet när man frikopplar.
När jag nyligen bytte packboxar på kamaxlarna och ändå hade alla slangar bortplockade passade jag på att lossa på växellådans alla skruvar 1-1,5cm, sen trampade jag på kopplingen vilket gjorde att växellådan pressades ut från motorn och lamellen släppte från axeln och bilen blev märkbart lättare att växla. :party:
Marnlasse skrev:Intressant berätta mer...
kunde du smörja splinesen nånting?
Det försökte jag inte göra och jag tror inte att man kommer åt att göra det heller utan att spruta olja på lamellen.
Det är möjligt att det hjälper med din backväxel men det är inget jag kan garantera, i mitt fall var trean lite värre än de andra växlarna så det kanske hjälper.
Det är mycket grejer att skruva loss för att komma åt alla skruvarna så det är kanske bara värt att prova om man ändå har plockat bort allt som är i vägen.

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]