- Igår, 20:28
Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell
Jag hissade upp bilen och bytte till sommarhjul och hissade ner.
Nu startar den inte. Hjulbytet verkar ju helt orelaterat.
Med Biltema läsare med Volvo-diagnostik för år 2000:
9 fel:
1/8 CCM-001B Blower fan motor / Lower switch
2/8 CCM-0003 Blower fan mot passenger compartment temperature
5/8 UEM-0004 Siren
6/8 CEM-6C48 Transponder type
7/8 CEM-1E04 Communication with lamp switch module
8/8 CEM-6A03 Rear left dolocked
9/9 ECM-720A ECM / Immobilizer communication
Det är väl felen 9 och möjligen 6 som är nya sedan tidigare.
Vad kan jag eller någon göra ? Bilen finns 2 mil öster om Norrtälje på egen tomt.
Jag är bra på självmek och elektronik men har inga Volvo specialinstrument om det krävs.
Bilen är italien-import så troligen tillverkat i GENT/Belgien. Jag har läst de kan ha olika CEM-modul jämfört med svenska
om det skulle bli ett reparations-problem. Om jag bara kan få den startbar så är det till hjälp.
Jag hör ett relä klickar till när man vrider nyckel till start. Det går inte någon spänning till startmotorns solenoid när startnyckel vrids. Lägger jag på spänning där själv klickar det i startmotorns solenoid. Hur testar jag bäst startmotorn ?
Det finns diverse vilda-västern-tips hur man låser upp dörren fem ggr så skall CEM göra reset, mm finns det något trovärdigt i det ?
Jag kan betala en del till den som kan lösa problemet.
Mvh /gunnar 0760-315300
Jag hissade upp bilen och bytte till sommarhjul och hissade ner.
Nu startar den inte. Hjulbytet verkar ju helt orelaterat.
Med Biltema läsare med Volvo-diagnostik för år 2000:
9 fel:
1/8 CCM-001B Blower fan motor / Lower switch
2/8 CCM-0003 Blower fan mot passenger compartment temperature
5/8 UEM-0004 Siren
6/8 CEM-6C48 Transponder type
7/8 CEM-1E04 Communication with lamp switch module
8/8 CEM-6A03 Rear left dolocked
9/9 ECM-720A ECM / Immobilizer communication
Det är väl felen 9 och möjligen 6 som är nya sedan tidigare.
Vad kan jag eller någon göra ? Bilen finns 2 mil öster om Norrtälje på egen tomt.
Jag är bra på självmek och elektronik men har inga Volvo specialinstrument om det krävs.
Bilen är italien-import så troligen tillverkat i GENT/Belgien. Jag har läst de kan ha olika CEM-modul jämfört med svenska
om det skulle bli ett reparations-problem. Om jag bara kan få den startbar så är det till hjälp.
Jag hör ett relä klickar till när man vrider nyckel till start. Det går inte någon spänning till startmotorns solenoid när startnyckel vrids. Lägger jag på spänning där själv klickar det i startmotorns solenoid. Hur testar jag bäst startmotorn ?
Det finns diverse vilda-västern-tips hur man låser upp dörren fem ggr så skall CEM göra reset, mm finns det något trovärdigt i det ?
Jag kan betala en del till den som kan lösa problemet.
Mvh /gunnar 0760-315300