Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Råkade ut för att motorn inte startade när jag skulle köra av bilfärjan vid Kornall och fick kalla på bärgare. :x
Dessförinnan hade jag använt bilen i ca. en månad efter att den varit avställd sedan Oktober förra året.
Avställningen var inte ett problem. Den startade hur villigt som helst och har gått helt normalt tills jag skulle köra av färjan.
Det sitter en D5'a i bilen som ju är en diesel. Bränslefiltret är bytt precis innan bilen ställdes av i höstat.
Bilen står hos Bilia i Tuve men jag funderar på att ta mig dit och kolla själv på den eftersom ingen verkar att ha tid att undersöka vad felet kan vara. Jag har en BSR felkodsläsare någonstans och det kan ta en stund att leta upp den.

Har någon här i forumet någon ide hur man kan gå vidare med felsökning ?
Kanske någon råkat ut för liknande motorbortfall ?

/Hasse
Hmm, halv tank och ingen hostning när jag körde på färjan så jag har svårt att tro att det inte finns bränsle i tanken.
Jag ska till bilen i morgon och kolla. Ska lyssna om pumpen surrar.
Fast det är väl svårt att höra samtidigt som startmotorn går.
Man kan väl i stället göra samma manöver som man gör när man bytt bränslefiltret för att avlufta filter och bränsleledning.
Då ska väl pumpen också gå ?

/Hasse
När teknikern i mores stoppade i nyckeln startade bilen. :-o
Felkodslistan var helt ren förutom larm om låg batterinivå enligt teknikern.
Han frågade då om jag hade parat ihop batteriet med bilen.

Vet någon här hur man bär sig åt för att göra det ?
Nu är bilen hemma igen och startar hur fint som helst.
Det äckliga är att man inte kan lita på den.
Intermittenta fel är dom värsta.
Nu kommer jag i fortsättningen att ha felkodsläsaren i bilen.
Jaha, idag råkade jag ut för samma sak som för exakt 2 veckor sedan.
Startmotorn går runt men motorn tänder inte.
Provade med reservnyckel med samma resultat.

Förra gången när bilen bärgades till Volvo fanns det inga felkoder och bilen startade ju när teknikern dagen efter.
Det fanns inget att göra och jag körde hem bilen.
Jag har använt bilen nästan varje dag men inte vågat ta vägen över bilfärjan utan kört en omväg för att undvika den.
Jag hade felkodsläsaren med mig den här gången och läste ut felkoderna.
Det enda som fanns var felkod CEM - 0x902581
För den felkoden säger BSR's hemsida "Ingen felkodstext funnen."
Jag raderade felkoden och försökte starta bilen igen utan framgång.
När jag sedan läste ut felkoderna var listan blank.
Jag har alltså en bil helt utan felkoder som inte startar!
Man undrar hur kvalitén på diagnostiken är.
Kan någon berätta vad felkod 0x902581 betyder ?

/Hasse
Tänkte bara nämna att om det blir fel på vevaxelgivaren så att den inte ger pulser så förstår motorstyrningen inte att motorn går runt med startmotorn och ger därmed nada bränsle och gnista.
Sånt fel behöver inte nödvändigtvis ge felkod..
Erik Å skrev: Idag, 15:15 Tänkte bara nämna att om det blir fel på vevaxelgivaren så att den inte ger pulser så förstår motorstyrningen inte att motorn går runt med startmotorn och ger därmed nada bränsle och gnista.
Sånt fel behöver inte nödvändigtvis ge felkod..
Tack för snabbt svar. Jag har en D5'a så någon gnista behövs inte.
Du kan mycket väl ha rätt i att det kan vara vevaxelgivaren som är intermittent felaktig.
Känns ändå som att det kan vara glappkontakt på vägen.
Vet någon vart kablaget från den tar vägen ?
Jag har en Haynes reparationshandbok för V70 för aktuell årsmodell och det är ju samma motor men där finns inte denna givaren med i elschemat.
/Hasse
Jag undrar också om det kan vara så att funktionen hos vevaxelgivare endast är viktig vid start ?
Jag har aldrig haft problem så länge motorn startat. Jag har alltså aldrig fått stopp under färd eller att motorn betett sig konstigt då.

/Hasse
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]