Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: lör 29 mar 2025, 08:01 Har tittat på några äldre Modell S som kommit ner i 300.000 kr. Säljarna hävdar att man kommer 25-30 mil på fulladdat. Var räckvidden inte lägre på den tiden, eller har de tappat i kapacitet?

Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil och ha elbil för resor utan släp
De gamla Teslorna är väl mer eller mindre ökända för att få svåra korrosionsproblem i bl.a. jordpunkter och runt batteriet.
Det är lockande att de har fri laddning men dess saker är inte så spännande att få åtgärdade.
Lövet skrev: fre 28 mar 2025, 15:24
fjohan82 skrev:Fin bil, absolut!
Räknade på en och dessvärre blir försäkringen nästan oförsvarbart hög, jag är snart 43, bor en kvar från Sergels Torg och har bilen i garage men får ändå betala närmare 31000/år hos TH (alla tillägg, upp till 3500 mil/år).
Det, tillsammans med den höga förbrukningen, är bilens absolut största nackdel. Jag tror dock att du kan komma ner lite i premie genom att kolla runt men med den körsträckan blir det nog tyvärr svårt att komma under 20k per år.

Om jag främst åkte långresor så skulle jag titta på en äldre Tesla Model S med fri supercharge. Men då får du ju inte dragkrok och några 3000 mil är det inte tal om heller tyvärr. Inte heller är försäkringen prisvärd.
Ja fri laddning är lockande, dock är korrosionsproblemen i bl.a. jordpunkter och batteri inte så roliga.
De äldsta typ 13-14 har säkringen på batteriets ovansida, även då måste batteriet ner.
Krossar Kineserna Europeiska och Amerikanska bilar fullständigt???

Läser testen av nya Zeeker 7X

100 kWh batteri
55 mil räckvidd
4WD
0-100 3.8 sek med nästan 700 hk
Laddning en halv megawatt.... :-o
Hög komfort.
Och 2 ton dragvikt . Hurra...

Och det till halva priset mot vad motsvarade europeisk bil kostar 689.000

Bara svinhöga tullar kan väl stoppa detta.
Nu har priserna för CLA el släppts. En 250+, tvåhjulsdriven börjar på 633.000kr. Fyrhjulsdriven börjar på 673.000kr. 272 respektive 354 hk. Bilarna är ganska välutrustade från början.
För mig hamnar en tvåhjulsdriven med ungefär samma utrustning som jag har i min nuvarande, enda tillägget är dragkrok, och då hamnar bilen på 690.000kr. Det får bli en provkörning innan jag bestämmer mig, men jag gillar att sitta lite högre som man gör i en SUV. Det känns dyrt för en ”vanlig” sedan. Återkommer efter provkörning. :-D
Jag gillar att inredning inte är lika mycket in your face som på EQS, dess stående skärm är massiv. Men bilen ser lika trång ut som EQS (men är förmodligen trängre eftersom den är mindre). Tillsammans med priset så är det inget för egen del :)
Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den är INTE trång!!
  • 1
  • 422
  • 423
  • 424
  • 425
  • 426
Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump